Na okraji Českých Budějovic se bude stavět nový přístav
Marina České Vrbné využije již stávající umělou slalomovou trať a v těsné blízkosti se bude stavět přístaviště nové. Plavidlům bude v budoucnosti sloužit také nová plavební komora na jezu České Vrbné.
Video v článku
Obě stavby jsou součástí projektu Splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou. V roce 2008 začaly práce na prohloubení plavební hloubky v uvedeném useku. Další práce souvisejí se stavbou modernizace jezu České Vrbné a nové plavební komory.
Plavební komora bude mít spád 7 metrů a umožní plavidlům překonat jez. Dispozičně je komora vysunuta směrem proti proudu. Z velínu plavební komory bude možné novým řídícím systémem ovládat plavební a jezové prvky včetně vjezdu do přístavu. Stavba komory byla zahájena v květnu 2009 a s jejím dokončením se počítá v roce 2010.
Zcela novou stavbou je ochranný přístav, který nabídne plavidlům stání nad jezem. Stavba by se měla zahájit ještě v letošním roce a s jejím dokončením se plánuje v roce 2010. Ochranný přístav umožní kotevní stání pro maximálně 23 malých plavidel a 2 velké lodě. Přístav je koncipován jako trojúhelníkový bazén uzavřený za ochrannou zdí s vjezdem. Vjezd bude situován proti proudu řeky nad vtokovým objektem do kanálu vodní slalomové dráhy. Plocha přístaviště bude cca 0,46 ha a hloubka 2 metry.
Unikátním prvkem této nové stavby bude sklopný most, který je známý užitím na kanálech v Nizozemí. Sklopný most umožní běžný provoz na místní komunikaci a při zdvižení i bezproblémový vjezd vyšších plavidel.
Hlavním investorem staveb na Vltavě je Ředitelství vodních cest ČR ale svůj podíl na stavbě přístaviště a terénních úpravách a osazení mobiliáře bude mít i statutární město České Budějovice.
Související článek o stavbě obratiště v Českých Budějovicích.