Muzeu Ferdinanda Porscheho dominuje vůz Lohner – Porsche Semper Vivus


DSCN3382

Jedná se o věrnou kopii vozu Lohner – Porsche Semper Vivus z roku 1901, která byla postavena v letech 2007 – 2010. Porsche vytvořil revoluční konstrukční řešení, pro které se vžil název „systém Lohner-Porsche“. V obou předních kolech automobilu byly zabudovány elektromotory o výkonu 2,5 koňských sil. Jelikož na počátku 20. století byly benzínové motory nespolehlivé, málo účinné, hlučné a s nečistým chodem, koncepce Lohner-Porsche vzbudila mnoho pozornosti. Elektromobil Lohner byl nejdříve obdivován v roce 1898 ve Vídni na Jubilejní výstavě císaře Františka Josefa a v roce 1900 byl vystaven na Světové výstavě v Paříži.

Unikátní vozidlo je dominantním exponátem muzea, které bylo v roce 2016 postaveno na místě rodného domu Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou. Jedná se o novou stavbu, kde najdou návštěvníci tři expozice, které přibližují nejen život a dílo slavného rodáka, ale také počátky automobilového inženýrství obecně. Exponátů není mnoho, ale více informací mohou návštěvníci získat prostřednictvím aplikace na tabletech. Do muzea je bezbariérový přístup ze dvora, kde je několik míst k parkování a v zadním dostavěném traktu je pokladna a malá kavárnička.

Ferdinand Porsche je uznávaný konstruktér, který se narodil do doby velkých technických vynálezů i válečných konfliktů. Narodil se 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou a žil tam do svých 18 let. Byl synem Antona Porsche, majitele klempířské dílny. Otec v synovi viděl pokračovatele firmy, ale ten měl jiné cíle. Zaujalo ho využívání elektřiny a v osmnácti letech odešel do učení do Spojených elektrických podniků a.s. ve Vídni. V roce 1898 objednala C. K. dvorní továrna na výrobu kočárů, firma Lohner, elektromotor pro automobil. Porsche se pustil do projektování a jeho spolupráce s novou firmou přerostla v pracovní vztah. Pro nového zaměstnavatele navrhl vůz Lohner – Porsche Semper Vivus. V roce 1923 odchází Porsche do německého Stuttgartu, centra automobilového průmyslu, a stává se šéfkonstruktérem ve společnosti Daimler Motoren. Na začátku třicátých let však Porsche zakládá vlastní firmu. Po nástupu Hitlera k moci spolupracuje Porsche s novým politickým vedením a dostává jasný úkol. Zkonstruovat vůz, který by mohl vlastnit každý Němec – tak vzniká idea Volkswagenu, tedy „lidového vozu“. Továrna na jeho výrobu vyrostla v německém Wolfsburgu, kde VW sídlí dodnes. Během II. světové války však místo lidových automobilů vyrábí továrna vojenskou techniku. Po válce si Ferdinand Porsche i jeho zeť Anton Piëch bez řádného procesu odseděli dvacet měsíců ve vězení za napomáhání nacistům. V té době však jeho syn Ferry Porsche začal pracovat v rakouském Gmündu, kam se továrna přesunula z obav před nálety, na závodním autě Porsche 356, prvním které neslo rodinné jméno. Mnoho součástek bylo použito z legendárního Volkswagenu Brouk, který Ferdinand zkonstruoval. V roce 1949 se celá rodina vrátila zpět do Německa a 30. ledna 1951 Ferdinand Porsche umírá ve Stuttgartu.

Muzeum Ferdinanda Porscheho je součástí muzejní expozice ŠKODA AUTO.

Foto:B.B.Melies


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,14299 s | počet dotazů: 211 | paměť: 20317 KB. | 25.07.2024 - 10:47:09