Maďarský kloubový autobus Ikarus 280 slaví 50 let od zahájení výroby
Ikarus 280 je model řady Ikarus 200. Skládá se ze dvou pevných částí spojených otočným kloubem. Karoserie je polosamonosná s rámem, v přední části je namontován řadový vznětový motor Raba-MAN D2156, který pohání střední nápravu, což znamená, že autobus má tažné uspořádání. Všechny tři nápravy jsou vzduchově odpružené paprskové s přídavnými teleskopickými tlumiči. Zadní i střední nápravu vyrobila firma Rába, přední nápravu vyrobila firma LiAZ. Instalována byla buď automatická, nebo manuální převodovka, která umožňovala maximální rychlost 65 až 90 kilometrů za hodinu. Manuální převodovky se dodávaly v pěti- nebo šestistupňovém uspořádání a byly spojeny se suchou jednokotoučovou spojkou. Ikarus 280 měl pneumatický brzdový systém, pružinovou parkovací brzdu a výfukovou brzdu. Řízení má posilovač. Autobusy měly ve skutečném nasazení minimálně 26 míst k sezení a prostor pro dalších až 134 stojících cestujících.
Výroba byla zahájena v roce 1973 a ukončena v roce 2002. Model 280 vycházel z platformy Ikarus 200 a vyrábělo se mnoho variant. V současné době (2020) počet autobusů Ikarus 280 v aktivním provozu klesá, a to z důvodu nabídky nových nízkopodlažních autobusů. Na bázi modelu Ikarus 280 byly vyrobeny kloubové autobusy 281(RHD), 282 (verze 18 m (59 stop), 283 a 284 (tlačná konfigurace), C80, C83, kloubové trolejbusy Ikarus 280T, 283T, 284T a dvojitý kloubový Ikarus 293. V roce 2012 byl na základě modelu Ikarus 280 vyroben kloubový autobus Ikarus 280T.
Ikarus 280 v ČR
Česká a slovenská města měla zájem o kloubové Ikarusy, především proto, že jejich domácí továrny ještě nebyly schopny vyrábět kloubové autobusy. Autobusy se používaly hlavně ve větších městech, ale i v menších městech jich jezdilo několik a používaly se i v meziměstské dopravě. V místní dopravě byl nejčastější podtyp 280.08. Konec provozu vozu Ikarus lze spojovat s uvedením kloubového autobusu Karosa B 741 v roce 1991.
První vůz 280 Praha získala v roce 1972, tehdy se jednalo pouze o zkušební vůz v hlavním městě, který kvůli slabému motoru neudělal dobrý dojem, ale v roce 1976 byl vyžádán další zkušební kus, protože nárůst osobní dopravy odůvodňoval zavedení kloubových autobusů. Nový test byl úspěšný a v roce 1977 objednal pražský dopravní podnik (DPP) 20 autobusů 280.08, které byly uvedeny do provozu v lednu 1978. V následujících letech přišly na řadu nové autobusy a v roce 1985 bylo v Praze k dispozici 315 vozů 280. Poslední nákup nových autobusů se uskutečnil v únoru 1991, v roce 1992 bylo zakoupeno 19 ojetých autobusů z Pardubic. Poslední letoun 280 v provozu byl vyřazen v roce 2001. Ikarus 4382 se zachoval pro historické jízdy a je k vidění především v Muzeu MHD v Praze a několikrát v ulicích jako nostalgická jízda.
V Brně jich bylo 106 280.08 a 10 280.12. Autobusy byly dodávány v letech 1980 až 1989, poslední byl sešrotován v roce 2001 a několik exemplářů bylo prodáno do Bulharska, Ruska, Maďarska a na Slovensko. Autobus č. 2090 je ve vlastnictví Technického muzea a slouží k nostalgickým účelům.
V Ostravě bylo v letech 1977-1990 uvedeno do provozu 102 kloubových vozů Ikarus. Na přelomu tisíciletí už žádný z nich nebyl v provozu, ale zachoval se vůz číslo 4070 280.10, který je stále k vidění na nostalgických jízdách.
V České republice byl poslední Ikarus 280, který jezdil v Táboře, vyřazen z provozu v roce 2007.
- Jiří Sedláček | Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0
- ŠJů | Wikimedia Commons | CC BY 3.0
- Dezidor | Wikimedia Commons | CC BY 3.0