Kdy povede kolem přehrady Lipno železniční trať?
V pondělí 26. ledna 2009 byla prezentována Studie prodloužení regionální dráhy, která propojí Lipno nad Vltavou s Černou v Pošumaví. Kolem Lipenské přehrady se projedete po tramvajové trati možná už v roce 2016!
Studii zpracovává na základě objednávka Jihočeského kraje firma IKP Consulting Engineers,s.r.o. Jihočeský kraj chce postavit železniční trať a oživit okolí Lipenské přehrady s cílem zajistit obyvatelů i návštěvníkům odpovídající dopravní spojení. Na několik otázek týkajících se Studie odpovídá Ing. Michal Babič z firmy IKP Consulting Engineers, s.r.o.:
Kdo je objednatelem Studie? Objednatelem je Jihočeský kraj a na financování projektu se podílí i SFDI.
Jak dlouho se Studie projednává a jak se měnily podmínky zadání a vedení trasy budoucí trati? Studie se projednává s objednatelem, dotčenými obcemi a dalšími subjekty průběžně, vedení trati se pochopitelně vyvíjí během projektových prací, k zásadním změnám však nedošlo. Technická studie I. a II. etapy byly zpracovány v letech 2007 – 8, záměr je však zakotven v Programu rozvoje jihočeského kraje z roku 2001.
K jakému účelu má trať sloužit a jaký se předpokládá provoz? Nová trať má překlenout mezeru v drážní síti mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví a obsluhovat obce, ubytovací, sportovní a rekreační areály na levém břehu Lipna, s vazbou na přívodní dopravní systém – 4. tranzitní železniční koridor. Dominantním uživatelem je turista, který během pobytu využívá celý rekreační potenciál oblasti, aniž by k přesunům potřeboval automobil, v optimálním případě do oblasti již přijíždí bez automobilu a nezatěžuje tak negativními vlivy silniční dopravy zachovalé životní prostředí okolí Lipna. Moderní doprava bude umožňovat mobilitu turistů i během zimní sezóny a výrazně tak přispěje k rozvoji celoroční rekreace a vyššímu využití ubytovacích kapacit. Trvale bydlícím obyvatelům poskytne dráha nové možnosti cestování za prací, vzděláním i volným časem a zvýší tak kvalitu života v oblasti. Spolu s růstem služeb v cestovním ruchu se přepokládá pozitivní dopad zejména na mladé rodiny, které nebudou oblast opouštět a najdou zde atraktivní zaměstnání i dostupné vzdělání pro své děti. Návrh uvažuje s moderním vedením kolejové dopravy přímo k místům přepravní poptávky, tj. do center obcí a rekreačních letovisek, s využitím kombinace železničního a tramvajového provozu – modifikovaného systému Tram – train. Podstatou systému je speciální kolejové vozidlo lehké stavby schopné provozu na speciální i železniční dráze. Speciální dráha má charakter tramvajové tratě, část parametrů je ale sjednocena s železniční dráhou ( trakční a zabezpečovací zařízení, nástupiště) s cílem snížit rozsah nezbytného vybavení vozidel.
Kolik bude na nové dráze stanic a s jakou přepravní kapacitou se počítá? Dráha bude jednokolejná s výhybnami po 6 km, nových zastávek je 14, vlaky budou jezdit v taktu 60 minut celoročně a v zimní a letní sezóně v taktu 30 minut. Maximální kapacita dráhy je cca 1600 osob/ hodinu v obou směrech.
Jaký je ohlas na stavbu tratě u obcí? Obce projekt podporují. Rizikem projektu je vedle legislativních záležitostí ( tram-train jako nový systém není v ČR zakotven v zákonech a předpisech) zejména průchod cennými plochami CHKO Šumava mezi Hrdoňovem, Kovářovem a Dolní Vltavicí. Podmínky průchodu bude zkoumat podrobně samostatná dokumentace EIA.
V posledních letech návštěvníkům rekreačních středisek nebo turistických cílů v okolí přehradní nádrže Lipno neuniklo, že se celá oblast začíná měnit a oživovat. Staví se zde rekreační objekty i byty pro trvalé bydlení. Příkladem rozvíjející se obce je Frymburk, kde je v provozu nový Wellness Hotel Frymburk.