Jihočeský kraj chce žádat zpoplatnění všech komunikací I. tříd pro vozy nad 3,5 tuny
Shodl se na tom krajský radní pro dopravu Jiří Švec na jednání s představiteli obcí ležících podél silnice ve směru České Budějovice – Písek – Nová Hospoda – Plzeň a České Budějovice – Vodňany – Strakonice – Klatovy – Plzeň v úterý 15. srpna. Kraj tím dává najevo, že odmítá původní návrh ministerstva zpoplatnit silnice I. tříd s výjimkou komunikace na trase České Budějovice – Vodňany – Strakonice – Klatovy – Plzeň.
Krajský radní zároveň připomněl, že kraj původně zpoplatnění komunikací I. tříd pro vozy nad 3,5 tuny zcela odmítal. „Ministerstvo dopravy ale na náš návrh vůbec nereagovalo a za půl roku nám ani neodpovědělo,“ zdůraznil Švec. „Navíc ministerstvo již vypsalo tendr na zavedení mýtného a není reálné, že by jej zrušilo. V jeho rámci počítá se zpoplatněním zmíněné komunikace České Budějovice – Písek – Nová Hospoda – Plzeň. Tím pádem by ale hrozilo riziko, že by se nákladní doprava přesunula na téměř paralelní trasu České Budějovice – Vodňany – Strakonice – Klatovy – Plzeň. Proto jsme se dohodli, že chceme zavést mýtné i na této trase a budeme jej prosazovat i na dalších jihočeských jedničkách, aby se ani jinde nic takového neopakovalo,“ dodal radní.
Za další kroky, které bude kraj po ministerstvu dopravy požadovat, považuje Švec například, aby se výtěžek z mýtného promítl i do rozpočtu obcí, kterými budou zpoplatněné úseky silnic I. tříd procházet. „Rovněž budeme chtít ze strany policie a celní správy důslednější kontroly dodržování toho, aby si kamiony nekrátily cestu přes obce, kde se mýtné nevybírá. A to i o víkendech a svátcích,“ doplnil radní.
Stát se chystá v celé republice od roku 2020 pro vozy nad 3,5 vybírat mýtné na zhruba 900 kilometrech silnic I. tříd, z toho celých 20 procent se jich nachází na jihu Čech. „V důsledku toho hrozí, že nákladní vozy a kamiony budou využívat nezpoplatněné silnice vedoucí obcemi našeho kraje. Kromě ohrožení bezpečnosti místních obyvatel to znamená také zvýšení hlukové zátěže a ničení obecních i krajských komunikací,“ uzavřel Švec.
Návrhy na zpoplatnění silnic I. tříd na jihu Čech
*I/20 – Nová Hospoda (D4) – Písek (I/29) – Vodňany I/22 – České Budějovice
*I/20 – Plzeň – Nezbavětice (I/19) – Blatná – Nová Hospoda (D4)
*I/19 – Oltyně (I/29) – Tábor (D3) – Pelhřimov (I/34)
*I/34 – České Budějovice (I/3) – Třeboň (I/24) – Jindřichův Hradec (I/23) – Jarošov nad Nežárkou (I/23) – Pelhřimov (I/19) – Humoplec (D1 km 90) – Havličkův Brod
*Celkem by tedy bylo nově zpoplatněno na jihu Čech více než 181 kilometrů silnic
Zdroj: Jč.k