Jak se staví most přes Orlík?
Stavební práce na železničním mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku probíhají v souladu s harmonogramem a vše nasvědčuje tomu, že koncem roku 2024 už se po něm projedou první vlaky s cestujícími. Přesvědčili se o tom členové dopravního a hospodářského výboru Jihočeského kraje v úterý 2. května na svém společném výjezdním jednání. Nový železobetonový most o délce 316 metrů nahradí starý z ocelové konstrukce. Ze stavebního hlediska bude zajímavá výstavba obloukové konstrukce nového mostu, která bude probíhat systémem letmé betonáže s postupným vyvěšováním. Tento postup si stavbaři z Metrostavu vyzkoušeli už při stavbě mostu přes Oparenské údolí na dálnici D8. Po dokončení mostu se na modernizované trati zrychlí spojení mezi Táborem a Pískem. Délka mostu je 316,3 m. a mostovku bude tvořit spojitá dvoutrámová konstrukce z předpjatého betonu o 12 polích.
„Důležitou zprávou pro Jihočeský kraj je hlavně to, že na novém mostě budou moci jezdit modernější vlakové soupravy a zvýší se tak komfort pro cestující,“ upozornil náměstek hejtmana pro dopravu Antonín Krák. Jednatel Jikordu Jiří Kafka k tomu dodal, že starý most neumožňoval provoz modernějších souprav, které Jihočeský kraj objednal pro své cestující na příští rok. „Samozřejmě dojde i ke zkrácení jízdních dob v celém úseku z Písku až do Tábora, protože na mostě je omezená rychlost na 20 kilometrů za hodinu. Nový most umožní vlakům jet traťovou rychlostí, což je zhruba 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se tak po modernizaci zkrátí o šest minut,“ uvedl Kafka.
Most s původní ocelovou konstrukcí z roku 1889 zatím stále využívá železniční doprava, ale už nevyhovuje současným potřebám a nemá dostačující nosnost. Na trati tak nelze využít některé typy vlaků. Nový most oproti tomu bude moci využívat i nákladní doprava. Osud starého mostu není ještě jasný. Původně měl být zbourán, ale v roce 2019 jej ministerstvo nechalo zapsat na seznam památek.
Zdroj a foto:
Jihočeský kraj