Jak se brzdí tramvaj?
Víte, jak je to s bržděním tramvaje? No v porovnání s autobusem tramvaj zastaví o mnoho metrů dál, tak vám přinášíme informace o tom, jak probíhalo testování a ukázka brzdné dráhy tramvaje.
Ukázka délky brzdné dráhy proběhla pondělí 28. ledna 2008 v areálu dílen Dopravního podniku hl. města Prahy.Vozidla jedoucí 40 km/hod měla zastavit na znamení a porovnávala se délka brzdné dráhy. Rozjetá tramvaj nezabrzdí i při tak “ nízké“ rychlosti nijak snadno a autobus si s úkolem poradil i díky brzdnému systému lépe.
Následná diskuze kolem přednosti chodců na přechodech vedoucích přes tramvajové těleso se vedla v klidu. Každému z přítomných bylo jasné, že specifiku řízení kolejového vozidla – tramvaje je potřeba v městském provozu respektovat. Ing. Antonín Dub uvedl některé z problémů legislativního řešení provozu na městských komunikací ve vztahu k tramvajové dopravě.
Problém tramvaje v pěší zóně
Řidič by neměl ohrozit chodce a v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Brzdná dráha tramvaje bez cestujících v rychlosti 20km/hod je dle norem 14 metrů. Příklad Náměstí republiky v Praze 1.
Problém křížení samostatného tramvajového tělesa s pozemní komunikací
Většinou je situace řešena s ohledem na místní situaci a frekvenci dopravy dopravním značením. Každopádně se doporučuje řidičům automobilů jedoucích po souběžné komunikaci vedle tramvaje jedoucí po kolejovém tělese pravidlo zvýšená pozonost s ohledem na jedoucí tramvaj a dopravní značení.
Foto: Jiří Borový pro IZDoprava.cz