Jak lépe zabezpečit bezpečnost na železničních přejezdech?
Problém zaměstnává pracovníky ministerstva dopravy, odborníky na zabezpečovací techniku, policii i vedení krajů. V Moravskoslezském kraji se rozhodli pro monitorování kamerovým systémem. Další tři exponované železniční přejezdy budou v příštím roce monitorovat bezpečnostní kamery. „O instalaci stávajících monitorovacích systémů na konkrétních přejezdech jsme jednali s vlastníkem, tedy Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) i policií. Zařízení, na které kraj přispěl jedním milionem korun, fungují na už železničních přejezdech ve Studénce, Suchdolu nad Odrou, Dolní Lutyni a karvinských Loukách od konce roku 2012,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. Monitorované přejezdy jsou označeny tabulkou s upozorněním na kamerový systém, což už samo o sobě může odradit řidiče od riskantního chování. Aktuální situaci z kamer pak monitoruje policie prostřednictvím kapacitního WiFi vysílače. Kraj vyčlenil ze svého rozpočtu dotaci ve výši 750 tisíc korun na pořízení dalších kamerových systémů, které by měly být instalovány na rizikových přejezdech v příštím roce. Mezi ně patří například přejezdy v Jistebníku, Polance nad Odrou a ve Svinově.
Dopravní policie společně se SŽDC řeší posílení dohledu nad přejezdy, aby řidiči více respektovali výstražná světla. Automatizovaný záznam z momentu takového přestupku bude sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení na základě objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.
Zavedení kamerových systémů však nijak neovlivní neukázněné řidiče motorových vozidel. Na Ministerstvu dopravy se této problematice věnuje pracovní skupina. Zvažuje se zavedení detektorů překážek, úprava dopravního značení a do budoucna i využívání systému evropského vlakového zabezpečovače a inteligentních dopravních systémů. Jako krátkodobé řešení pracovní skupina navrhla zavedení detektoru překážek (informace o překážce na trati by se dostala k strojvedoucímu vlaku tak, aby mohly být spuštěny brzdící systémy, které by zpomalily vlak (např.Pendolino) nebo by došlo k zastavení vlaku. Toto řešení je vázáno na změnu zapojení elektrických obvodů, resp. úpravu software u schválených přejezdových zabezpečovacích zařízení. První detektory by měly být uvedeny do ověřovacího provozu ještě do konce letošního roku.