Jak funguje princip brždění motorem u nafty a benzínu? Škodí jeho časté používání?


Tankovani
1.3 13 hlasy
Hodnocení článku

Princip brzdění motorem není škodlivý

Je třeba poznamenat, že při použití principu brzdění motorem auto nebude mít nadměrnou spotřebu paliva. Bude to stejné jako při použití brzdového pedálu. To proto, že při poklesu otáček neovlivníme akcelerátor, to znamená, že hladina paliva do válců zůstává na nule. Toto pokračuje, dokud nebudeme muset znovu zrychlit.

Brzdění motorem také zajišťuje hladší jízdu, samozřejmě za předpokladu, že nebudete mít problémy se změnou převodového stupně. Spotřeba je také snížena, protože motor nespotřebovává palivo při brzdění motorem. Brzdění motorem je dostupné nejen u vozů s manuální převodovkou, ale také u vozů s automatickými převodovkami, které umožňují manuální řazení.

Princip brzdění motorem je technika snížení otáček motoru na nižší než maximální otáčky, aby bylo možné palivo spálit efektivněji

Brzdění motorem je tak jednoduché, jako sundat nohu z plynového pedálu a postupně podřazovat. Auto začne víceméně zpomalovat. S každým podřazením se otáčky motoru zvyšují a postupně snižují a také otáčky na tachometru klesají. Zpomalení je výraznější u větších motorů s více válci a progresivní u menších pohonných jednotek. Záleží ale samozřejmě i na kompresním poměru a převodovce.

Hlavní výhodou tohoto způsobu zpomalování vozidla je, že se výrazně snižuje riziko smyku při brzdění motorem. Pravdou je, že při brzdění se standardním brzdovým systémem se kola zablokují a auto se tak obtížně ovládá. U strojů s aktivními elektronickými bezpečnostními systémy je tento efekt minimalizován, ale ani přítomnost ABS nevylučuje smyk, zejména na kluzkém povrchu.

Princip brzdění motorem lze použít u dieselových i benzínových motorů

Brzdění motorem funguje v principu podobně, ale trochu jinak, u vznětových motorů, které většinou nemají plyn. Zde se v nasávání vzduchu objevuje přídavný tlumič nebo brzdění mají na starosti lopatky turbodmychadla, které jsou uzavřeny variabilní geometrií a zajišťují větší odpor výfukových plynů.

Brzdění motorem je vlastně docela jednoduché a pomáhá zmírnit brzdění například při jízdě z kopce. Princip činnosti benzínového motoru je jednoduchý, zatímco dieselový motor je o něco složitější. Někteří řidiči jej využívají jen zřídka ze strachu z opotřebení motoru a možného poškození.



Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
1.3 13 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Další články z IZDoprava.cz

  • Zkoušení a jakost ve stavebnictví8. června 2007 Zkoušení a jakost ve stavebnictví Ve dnech 26. a 27. září 2007 se na Masarykově koleji ČVUT Praha uskuteční konference věnovaná zkušebním metodám ve stavebnictví.Jednotlivé tématické okruhy:I. Normalizace, certifikace, […]
  • Nové železniční tunely.29. června 2006 Nové železniční tunely.  Dne 20. června 2006 došlo k oficiálnímu ukončení provozu na drážním tělese vedoucím kolem kopce Hejnice na trati Lupěné - Hoštějn ( koridorová trať Zábřeh na Moravě - Česká Třebová) a […]
  • Běžecké závody ovlivní dopravní situaci v centrech měst11. března 2012 Běžecké závody ovlivní dopravní situaci v centrech měst Praha i další krajská města mají pro běžce magickou přitažlivost. Proběhnout se historickými uličkami a podél řek místo automobilů má své kouzlo. Centra měst ožívají běžci i diváky a na […]
  • Dopravní  opatření na komunikaci Starokolínská v Újezdě nad Lesy12. června 2017 Dopravní  opatření na komunikaci Starokolínská v Újezdě nad Lesy Od 11. června do 31. července 2017 bude částečně uzavřena komunikace Starokolínská v úseku ulic Radimská – Ratbořská , kde bude probíhat výstavba kanalizace. Stavba si vyžádá nutná […]
  • Neparkujte poblíž letiště – zaparkujte přímo na něm25. dubna 2022 Neparkujte poblíž letiště – zaparkujte přímo na něm Na Letišti Václava Havla Praha to obvykle žije, a pokud se právě chystáte na dovolenou nebo pracovní cestu do zahraniční – budete muset vyřešit, co s automobilem, kterým se na místo […]
  • V Jihočeském kraji bude platit integrovaná jízdenka JIKORD+12. května 2015 V Jihočeském kraji bude platit integrovaná jízdenka JIKORD+ Jedná se o jednodenní tištěnou jízdenku s přesahem do třetí hodiny ranní následujícího dne, kterou bude možno využít jak v MHD, tak i ve vlacích a autobusových spojích po celém kraji. […]
  • Závody na Okruhu  F.Bartoše ovlivní provoz v Ostravě – Radvanicích10. července 2015 Závody na Okruhu F.Bartoše ovlivní provoz v Ostravě – Radvanicích Ve dnech 11. a 12. července 2015 ožije Okruh Františka Bartoše v Radvanicích a nabídne skvělé sportovní výkony i dobrou zábavu. Mezinárodní závod silničních motocyklů se koná posedmé za […]
  • V Plzni jsou další místa úsekového měření rychlosti25. prosince 2018 V Plzni jsou další místa úsekového měření rychlosti Město Plzeň spustilo začátkem prosince 2018 další místa s úsekovým měřením. Prvním z nich je úsek v ulici Folmavská u Panasonicu (v obou směrech) a druhým novým místem je Koterovská ulice […]
  • V Plzni plánují další úseková měření3. listopadu 2016 V Plzni plánují další úseková měření Další dvě úseková měření plánuje na svém území zajistit Plzeň, která chce tím zvýšit bezpečnost v dopravě. Pro umístění zařízení měřící rychlost vozů vytipovala část frekventované ulice Na […]
  • Na dálnici D1 mohou auta jen se zimní výbavou !7. října 2010 Na dálnici D1 mohou auta jen se zimní výbavou ! Po zkušenostech z průběhu zimního období v loňském roce rozhodlo Ministerstvo dopravy ČR o povinnosti zimní výbavy automobilů na úseku D1 od  Mirošovic po Kývalku.Povinnost by měla platit […]
Stránka načtena za 2,52171 s | počet dotazů: 211 | paměť: 26151 KB. | 14.02.2025 - 04:44:58