Jak cestující hodnotili pražskou MHD?
Dnes prezentovalo hlavní město Praha a společnost ROPID výsledky anketního průzkumu, který měl za úkol zjistit, jak lidé vnímají pražskou MHD po zářijových změnách z pohledu spolehlivosti, počtu přestupů, bezbariérových vozidel i celkové spokojenosti se systémem Pražské integrované dopravy. Výzkum byl připraven tak, aby bylo možné srovnat aktuální odpovědi respondentů s jejich postoji v minulých letech.
Změny v MHD v září loňského roku provázely protesty zástupců občanů i některých městských částí. V některých případech byly připomínky zohledněny. Anketní průzkum provedla na základě objednávky ROPID společnost Czech Consult, která se už 18 let zabývá dopravními studiemi a průzkumy v celé ČR. Otázky byly položeny shodně s průzkumy, které ROPID organizoval v předchozích letech, aby bylo možné srovnat spokojenost cestujících před změnami a po nich. Otázky, které cílily přímo na zářijové změny, byly do průzkumu zařazeny nově. Tazatelé se ptali cestujících ve druhé polovině listopadu 2012 rovnoměrně v době přepravních špiček i mimo ně, v pracovní dny i o víkendech na 60 místech Prahy. Tohoto anketního výzkumu se zúčastnilo 3 126 respondentů, tedy více než dvojnásobek proti průzkumům v posledních letech a pětinásobek oproti minimálnímu počtu, který odpovídá reprezentativnímu vzorku.
Pro naše čtenáře uvádíme vybrané údaje a závěry z průzkumu. Spokojenost s pražskou MHD vyjádřilo 93 % cestujících (téměř 60 % respondentů zvolilo odpověď Spokojen, přes 10 % Velmi spokojen a necelých 25 % Téměř spokojen). Při průzkumu v roce 2011 bylo s MHD v Praze spokojeno 87 % a v roce 2009 79 % cestujících.
Z opatření a změn během září 2012 vnímá 11 % cestujících přestupů, pro drtivou většinu se nic nezměnilo. Šesti procentům cestujících se jejich obvyklá cesta zrychlila, 19 % prodloužila a 74 % cestujících se vůbec nic nezměnilo. Obdobný výsledek přinesla otázka na změnu počtu přestupů po prvním září, 2 % cestujících říkají, že jim přestupů ubylo, 11 % že přibylo a 87 % z nich se nic nezměnilo.
V závěrečné části výzkumu známkovali cestující řadu aspektů pražské MHD od 1 do 5 jako ve škole. Otázky zahrnovaly oblasti bezbariérovosti a přístupnosti vozidel i nástupišť, dostatku informací o plánovaných změnách, srovnání délky cesty MHD a autem, včasnosti či modernosti hromadné dopravy v hlavním městě. Průměrná známka, kterou cestující systému Pražské integrované dopravy vystavili, má za všechny otázky hodnotu 2,05 (známkování 1 až 5 jako ve škole). Nejlépe lidé hodnotili dostupnost MHD, výrok „MHD v Praze se dostanu všude, kam potřebuji,“ získal průměrnou známku 1,68, výrok „Zastávky MHD jsou dobře přístupné“ známku 1,8 a výrok „Důvěřuji MHD v Praze“ známku 1,95.
Celkem 93 % dotazovaných cestujících konstatovala, že cestuje MHD stejně často jako před změnami v září 2012.
Průzkum zahrnul v odpovědích jen osoby, které MHD v Praze využívají a v podstatě k tomuto druhu dopravy mají kladný vztah. To se také projevilo poměrně příznivým celkovým hodnocením. Není však jasné, zda změny některé cestující odradily nebo naopak pro jízdu MHD získaly.