Antonov An-225
Antonov An-225 Mrija (ukrajinsky: Antoнов Ан-225 Мрія, lit.“sen“ nebo ‚inspirace“; hlásný název NATO: Kozák) byl strategický dopravní letoun, který byl zkonstruován konstrukční kanceláří Antonov v Ukrajinské SSR v rámci Sovětského svazu v 80. letech 20. století. Původně byl tento unikátní letoun vyvinut jako rozšíření letounu Antonov An-124 pro přepravu orbitálních letounů třídy Buran. Poté, co úspěšně plnil své sovětské vojenské úkoly, byl na osm let zakonzervován. Poté byl zrenovován a znovu uveden do komerčního provozu u společnosti Antonov Airlines, kde přepravoval nadrozměrný náklad. Částečně byl sice postaven druhý drak s mírně odlišnou konfigurací, ale jeho stavba byla nejednou zastavena kvůli nedostatku financí a zájmu.
Jako nadrozměrný letoun byl Antonov An-225 Mrija držitelem několika rekordů, mezi něž patřily: nejtěžší letoun, který byl kdy postaven, a největší rozpětí křídel ze všech letounů v operačním provozu. Další rekordy, které An-225 držel, se týkaly nákladu, pokud jde o hmotnost a délku, neboť Antonov An-225 byl schopen přepravit až 640 tun Letoun An-225 se těšil velkému zájmu veřejnosti a díky své velikosti a jedinečnosti si získal celosvětovou oblibu. Lidé často navštěvovali letiště, aby viděli jeho plánované přílety a odlety.
An-225 se nacházel na letišti Hostomel, když ruské síly zahájily 24. února 2022 útok na letiště v rámci invaze na Ukrajinu. Letoun byl při útoku zničen.
Tohle jsou také smutné obrázky… An-225 #Mrija na letišti #Gostomel…
Всё, что осталось от крупнейшего в мире транспортного самолёта Ан-225 «#Мрія» в Гостомеле #Mriya pic.twitter.com/NnFTm4pO7F— Bazilíšek / Русский военный корабль, иди нахуй / (@Bazilis) March 4, 2022
Vývoj
Antonov An-225 byl určen k letecké přepravě nosných raket Eněrgija a orbitálních raket třídy Buran pro sovětský kosmický program. Byl vyvinut jako náhrada za Mjasiščevův VM-T. Původní poslání a cíle letounu An-225 jsou téměř totožné s posláním a cíli raketoplánu Spojených států. Hlavním konstruktérem An-225 (a An-124) byl Viktor Tolmačov.
An-225 poprvé vzlétl 21. prosince 1988. V roce 1989 byl staticky vystaven na leteckém veletrhu v Paříži a v roce 1990 létal během dnů pro veřejnost na leteckém veletrhu ve Farnborough. Byly objednány dva letouny, ale dokončen byl pouze jeden An-225 (registrace CCCP-82060, později UR-82060). Mohl přepravovat ultratěžký a nadrozměrný náklad o hmotnosti až 250 000 kg (550 000 lb) uvnitř nebo 200 000 kg (440 000 lb) na horní části trupu. Náklad na horní části trupu může být dlouhý 70 m (230 ft).
Druhý An-225 byl částečně postaven koncem 80. let pro sovětský kosmický program. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 a zrušení programu Buran byl jediný provozuschopný An-225 v roce 1994 uložen do skladu. Šest motorů Ivčenko-Progress bylo vyjmuto pro použití na letounech An-124 a druhý nedokončený drak An-225 byl rovněž uskladněn. V devadesátých letech bylo zjevně zapotřebí většího cargolineru než An-124. První An-225 byl obnoven do roku 2001.
V roce 2000 se ukázala potřeba další kapacity An-225, a tak bylo v září 2006 rozhodnuto o dokončení druhého An-225. V roce 2000 byl An-225 dokončen. Dokončení tohoto druhého letounu bylo naplánováno na období kolem roku 2008, ale došlo ke zpoždění. Do srpna 2009 nebyl letoun dokončen a práce byly přerušeny. V květnu 2011 generální ředitel společnosti Antonov údajně uvedl, že dokončení druhého dopravního letounu An-225 Mrija s nosností 250 tun vyžaduje nejméně 300 milionů dolarů, ale v případě zajištění financování by jeho dokončení mohlo být dosaženo do tří let.
Prezident Čínské korporace leteckého průmyslu (AICC) Čang Jou-šeng řekl reportérovi BBC, že AICC poprvé uvažovala o spolupráci s Antonovem v roce 2009 a kontaktovala jej v roce 2011. AICC má v úmyslu modernizovat druhý nedokončený letoun An-225 a vyvinout z něj platformu pro vynášení komerčních satelitů na oběžnou dráhu ve výškách do 12 000 m (39 000 stop). Letecká média o obnovení výroby pochybují a uvádějí, že kvůli probíhajícímu rusko-ukrajinskému konfliktu nejsou potřebné díly z Ruska k dispozici, ačkoli by mohly být místo toho vyrobeny v Číně. Tento projekt se nepohnul kupředu, ale UkrOboronProm, mateřská společnost Antonova, nadále hledá partnery pro dokončení druhého draku.
V dubnu 2013 ruská vláda oznámila plány na obnovení projektů vzdušných startů ze sovětské éry, které by využívaly účelovou modifikaci An-225 jako středoplošník.
Dne 25. března 2020 zahájil nákladní letoun po více než ročním odstavení z provozu sérii zkušebních letů z letiště Hostomel u Kyjeva kvůli instalaci domácího systému řízení a kontroly napájení.
Konstrukce
Na základě dřívějšího Antonova An-124 byly na An-225 přidány nástavce trupových hlavní na přídi a zádi křídel. Křídla dostala také kořenové nástavce pro zvětšení rozpětí. Křídla jsou anhedrální. Letové řídicí plochy jsou ovládány pomocí fly-by-wire a trojnásobně redundantní hydrauliky. K novým kořenům křídel byly přidány další dva turbovrtulové motory Progress D-18T, čímž se jejich celkový počet zvýšil na šest. Byl navržen podvozkový systém se zvýšenou nosností a 32 koly, z nichž některá jsou řiditelná, což letounu umožňuje zatáčet v rámci dráhy široké 60 m (200 stop). Stejně jako jeho předchůdce An-124 měl An-225 příďový podvozek navržený tak, aby se dal „zakleknout“ a náklad se mohl snadněji nakládat a vykládat. Na rozdíl od An-124, který měl zadní nákladové dveře a rampu, byly u konstrukce An-225 tyto prvky kvůli úspoře hmotnosti vynechány a konstrukce trupu byla změněna z jednoduchého svislého stabilizátoru na dvojitý ocasní nosník s rozměrným, dozadu zvednutým vodorovným stabilizátorem. Dvojitý ocas byl nezbytný, aby letoun mohl nést velké a těžké vnější náklady, které by narušovaly proudění vzduchu kolem běžného ocasu. Na rozdíl od An-124 nebyl An-225 určen pro taktickou leteckou přepravu a nebyl konstruován pro provoz na krátkých polích.
Původně měl An-225 maximální celkovou hmotnost 600 t , ale v letech 2000 až 2001 prošel letoun úpravami za 20 milionů USD, například přidáním zesílené podlahy, což zvýšilo maximální celkovou hmotnost na 640 t.
Dřívější i pozdější vzletové hmotnosti stanovily An-225 jako nejtěžší letadlo na světě, neboť je těžší než dvoupodlažní Airbus A380. Je překonán i v dalších kategoriích souvisejících s velikostí, ale Airbus tvrdí, že během testů zlepšil maximální přistávací hmotnost An-225 přistáním A380 s hmotností 591,7 tuny (1 304 000 lb), a Hughes H-4 Hercules, známý jako Spruce Goose, má větší rozpětí křídel a větší celkovou výšku, ale Spruce Goose je o 20 % kratší a celkově lehčí, což je dáno materiály použitými při jeho konstrukci. Kromě toho H-4 letěl pouze jednou a méně než minutu, takže An-225 je největším letadlem na světě, které letělo vícekrát.
Tlakový nákladní prostor An-225 měl objem 1 300 m (46 000 m3); šířku 6,4 m (21 stop 0 palců), výšku 4,4 m (14 stop) a 43 cm.35 m (142 ft 3 in) dlouhý – delší než první let Wright Flyeru.
Historie provozu
Původně byl Antonov An-225 Mrija provozován v letech 1988 až 1991 jako hlavní způsob přepravy orbitálních lodí třídy Buran pro sovětský kosmický program. „Antonov Airlines“ byly současně založeny v roce 1989 poté, co byla založena holdingová společnost Antonov Design Bureau jako korporace pro těžkou leteckou dopravu. Tato společnost měla mít sídlo v Kyjevě na Ukrajině a měla operovat z londýnského letiště Luton ve spolupráci s Air Foyle HeavyLift. Provoz byl zahájen s flotilou čtyř letounů An-124-100 a tří letounů Antonov An-12. Koncem 90. let se však ukázala potřeba letounů větších než An-124. V té době již byla v provozu letadla Antonov An-12, která byla v provozu od roku 1990. V té době již Sovětský svaz neexistoval a letouny An-225 zůstávaly nevyužité a neměly žádný účel. An-225 byl proto přestavěn, upraven pro těžkou nákladní dopravu a znovu zařazen do provozu pod vedením společnosti Antonov Airlines. An-225 se stal pracovním koněm flotily Antonov Airlines a přepravoval předměty, které se dříve považovaly za nemožné přepravit letecky, například 150tunové generátory. Stal se také přínosem pro mezinárodní humanitární organizace pro svou schopnost rychle přepravit obrovské množství nouzových zásob během operací na pomoc při katastrofách.
Pod vedením Antonov Airlines získal An-225 23. května 2001 typové osvědčení od leteckého rejstříku Mezistátního leteckého výboru (IAC AR). První let tohoto typu v komerčním provozu se uskutečnil 3. ledna 2002 ze Stuttgartu v Německu a letěl do Thumraitu v Ománu s 216 000 připravenými jídly pro americký vojenský personál sídlící v regionu. Toto obrovské množství hotových jídel bylo přepraveno na 375 paletách a vážilo 187,5 tuny. Vlády Kanady a USA později uzavřely s An-225 smlouvu na přepravu vojenských zásob na Blízký východ na podporu koaličních sil. Příkladem nákladů na přepravu nákladu An-225 byly více než 2 miliony kr (asi 266 000 eur) za přepravu komínového potrubí z dánského Billundu do Kazachstánu v roce 2004.
Antonov Airlines ukončily spolupráci s AirFoyle a v roce 2006 navázaly partnerství s Volga-Dnepr. To následně vedlo ke vzniku současného modrožlutého nátěru An-225, který byl přidán v roce 2009. Když na počátku roku 2020 zasáhla svět pandemie COVID-19, An-225 se podílel na pomoci tím, že prováděl lety s cílem dopravit zdravotnické potřeby z Číny do dalších částí světa.
Letoun byl oblíbený u leteckých nadšenců, kteří často navštěvovali letiště, aby si prohlédli jeho plánované přílety a odlety.
Rekordy
Letoun je držitelem absolutního světového rekordu v přepravě jednotlivého užitečného nákladu 189 980 kg (418 830 lb) a celkového užitečného nákladu 253 820 kg (559 580 lb). Při komerčním letu přepravil také užitečné zatížení 247 000 kg (545 000 lb).
Na palubě An-225, který 11. září 2001 nesl čtyři hlavní bojové tanky při rekordním zatížení 253,82 tuny nákladu, letěl ve výšce až 10 750 m (35 270 stop) po uzavřeném okruhu dlouhém 1 000 km (620 mil) rychlostí 763,2 km/h (474,2 mph). Náklady na pronájem mohou činit 30 000 USD (23 220 britských liber) za hodinu.
Dne 11. srpna 2009 byl na An-225 naložen nejtěžší jednotlivý náklad, který byl kdy odeslán leteckou přepravou. Zásilka, generátor pro plynovou elektrárnu v Arménii, spolu s nákladovým rámem vážila rekordních 189 tun (417 000 liber) a byla dlouhá 16,23 m a široká 4,27 m.
11. června 2010 An-225 přepravil nejdelší kus leteckého nákladu na světě, dva 42. června 2010 se An-225 stal prvním letadlem, které přepravilo nejdelší náklad na světě.42 m (138 ft) zkušební lopatky větrné turbíny z čínského Tchien-ťinu do dánského Skrydstrupu.
Zničení
V době vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 byl letoun umístěn na letišti Antonov v Hostomli a procházel opravou. Během bitvy o letiště Antonov bylo místo dvakrát obsazeno Rusy. Dne 24. února bylo potvrzeno, že letoun AN-225 je nepoškozený. Dne 25. února Antonov na Twitteru oficiálně uvedl, že nemá žádné přesné informace ohledně současného stavu letounu.
Dne 27. února byly na Twitteru zveřejněny nepotvrzené fotografie hořícího a pravděpodobně zničeného letounu v jeho hangáru na letišti Hostomel. Zpráva ukrajinského vydání Rádia Svoboda uvedla, že letadlo bylo zničeno 24. února během bitvy o letiště Antonov, což potvrdil ministr zahraničí Dmytro Kuleba a mateřská organizace Antonova UkrOboronProm. Společnost Antonov zpočátku odmítla zprávy potvrdit nebo vyvrátit a uvedla, že je stále prošetřuje.
Satelitní snímky a tisková zpráva společnosti UkrOboronProm později potvrdily zprávy o tom, že letoun An-225 byl zničen. UkrOboronProm uvedl, že plánuje letoun na náklady Rusů obnovit. V prohlášení se uvádí: „Obnova si podle odhadů vyžádá více než 3 miliardy USD a potrvá pět let. Naším úkolem je zajistit, aby tyto náklady uhradila Ruská federace, která úmyslně poškodila ukrajinské letectví a sektor nákladní letecké dopravy.“ Ukrajinská vláda rovněž uvedla, že bude obnoven.
Bývalí provozovatelé
Sovětský svaz
-Antonov Airlines pro sovětský program Buran; společnost (a letadla) přešla po rozpadu Sovětského svazu na Ukrajinu.
Ukrajina
-Antonov Airlines pro komerční provoz od 3. ledna 2002 do 24. února 2022; jediný letoun byl zničen během bitvy o letiště Antonov.
Specifikace
Všeobecné charakteristiky
-Obsluha: 905 m (9 740 ft čtverečních)
-Převodový poměr: 8,6
-Prázdná hmotnost: 285 000 kg (628 317 lb)
-Max vzletová hmotnost: 640 000 kg (1 410 958 lb)
-Kapacita: více než 300 000 kg (660 000 lb)
-Nákladový prostor: objem 1 300 m (46 000 cu ft), 43.35 m (142,2 ft) dlouhý × 6,4 m (21 ft) široký × 4,4 m (14 ft) vysoký
-Pohonná jednotka: Maximální rychlost: 850 km/h (530 mph, 460 kn)
-Plovární rychlost: 800 km/h (500 mph, 430 kn)
Dolet: 6 × turbovrtulový motor Progress D-18T, tah každého z nich 229,5 kN (51 600 lbf)
Výkon
: Dojezd s maximálním množstvím paliva: 15 400 km (9 600 mil, 8 300 nmi); dojezd s užitečným zatížením 200 tun: 4 000 km (2 500 mil)
-Provozní strop: 200 kg (200 mil): 662,9 kg/m (135,8 lb/čtvereční stopu)
-Tah/hmotnost: 0,234
Foto:
- Oleg V. Belyakov – AirTeamImages; Wikimedia Commons; CC BY-SA 3.0
- Larske ; Wikimedia Commons; CC BY-SA 3.0
Zdroj: Anglická Wikipedie