Akrobaté Martin Šonka a Petr Kopfstein předvedou své letecké umění na Aviatické pouti v Pardubicích
Aviatická pouť se uskuteční ve dnech o víkendu 1. a 2. června 2019 na pardubickém letišti. I v letošním roce je hlavní část programu koncipována nejen jako letové ukázky, ale diváci uvidí dvě velkoprostorové scény, do kterých bude zapojena jak letecká technika, tak pozemní ukázka v podání nadšenců z klubů vojenské historie s dobovou výzbrojí a výstrojí.
Novinkou, která se stane nejen pardubickou, ale i českou premiérou bude jedinečná ukázka adrenalinového létání mezi pylony známého z celosvětově úspěšného seriálu soutěží Red Bull Air Race. Mezi známými nafukovacími pylony své umění předvedou čeští akrobaté Martin Šonka a Petr Kopfstein. Ti na svých speciálech prolétnou trať vymezenou pěti branami, kdy hlavní část trati bude situována přímo před hlavním prostorem pro návštěvníky. Ti budou moci sledovat nejen vlastní soutěžní lety, ale obdobně jako na oficiálních závodech budou mít možnost vidět i přípravy pilotů a jejich týmů před samotným letem. Dvoukolový Demo RBAR bude zařazený mezi ostatní vystoupení Aviatické pouti a uskuteční se po oba dny. Vedle toho se oba čeští mistři oblohy předvedou i v samostatných exhibičních letech.
Program Aviatické pouti je vždy putováním v historii letectví a to se neobejde bez dobových letadel. Tu nejstarší historii v podobě letounu Blériot XI, krásného letounu Caudron a dalších strojů z období první světové války zastoupí zdařilé repliky, ale ostatní vystoupení již budou patřit originálním historickým strojům. Na pardubickém nebi nemohou chybět takové druhoválečné legendy jako jsou Spitfire a Mustang.
V květnu letošního roku uplynulo sto let od založení první pilotní školy v Československu a významné výročí připomene i program. Symbolicky se tak stane právě v Pardubicích, které jsou s určitými přestávkami již od druhé světové války spojeny s výcvikem vojenských pilotů. Nejstarší generaci budou zastupovat variace dvouplošníků Bücker 131 a legendární britský typ de Havilland DH.82 Tiger Moth. Ten bude i nejstarším originálním letadlem zařazeným v programu, protože byl vyroben již v roce 1935.
Pozdější generaci cvičných letadel budou zastupovat typy Boeing Stearman, Beechcraft T-34 Mentor a T-28 Trojan. V české premiéře se představí i zajímavý cvičný typ Vultee BT-13 Valiant a pardubickou premiéru bude mít i typ C-11 v barvách československého vojenského letectva. Současné cvičné typy pak bude prezentovat pardubické Centrum leteckého výcviku. Ve vzduchu se předvede čtveřice nových vrtulníků Enstrom 480B a ve společném letu i současný proudový typ L-39 Albatros společně s historickým vrtulovým strojem C-11 a chybět nebude i, dnes již historický, vrtulník Mi-2.
Scénář divácky oblíbených velkoprostorových pozemních scén obsahuje scénu z období první světové války, kdy se z úvodní, tehdy ještě trochu romantické, fáze letecké války zastoupené letounem Caudron G.3 přenesou diváci rovnou do víru soubojů na italské frontě.
Druhá scéna připomene jeden významný mezník druhé světové války. V těchto dnech celá Francie žije přípravou na oslavy 75. výročí spojeneckého vylodění na pobřeží Normandie. Scéna však připomene událost, která nastala až necelé tři měsíce poté, a to epizodu předcházející osvobození Paříže. Na té se vedle Američanů podílely i jednotky Svobodné Francie 2. obrněné divize gen. Leclerca. V našem případě to bude námořní pěchota Fusiliers-Marins s typickými barety doplněnými červenou bambulkou.
Vedle letového programu je připraven i tradičně bohatý pozemní program, zahrnující vedle statických ukázek letecké a vojenské techniky i předvedení Policie ČR, hasičů a autoveteránů. Během Aviatické pouti budou vždy po celý den probíhat i nejrůznější aktivity a soutěže pro děti.
Jak se dopravit na Aviatickou pouť?
Nejplynulejší dopravu návštěvníků na letiště bezkonkurenčně zajistí železniční doprava, především takzvaný Letištní expres vypravovaný ze zastávky Pardubice-závodiště s cílovou zastávkou přímo v centru dění na letišti. V Letištním expresu je přeprava návštěvníků s platnou vstupenkou zajišťována zdarma. Také je možné využít zvláštní linky MHD. Železniční i autobusové spoje budou pochopitelně k dispozici i při odjezdu návštěvníků po skončení Aviatické pouti.
Pro parkování vozidel budou tradičně využity prostory u hlavní letištní brány a zejména plochy na uzavřené silnici 1/37.
Ve spolupráci s Policií ČR jsou také připravena dopravní opatření k zajištění plynulosti provozu. Přesto je třeba počítat s případným zdržením a čas příjezdu zvolit s dostatečným předstihem před začátkem akce. Času je dost, neboť letiště je po oba dny otevřeno již od osmi hodin,“ upřesňuje dopravní situaci Josef Hadinec z organizačního štábu Aviatické pouti.
Více informací lze získat na stránkách www.aviatickapout.cz
Zdroj: Aviatickapout