Bezbariérové prostředí – řešení


1
0 0 votes
Hodnocení článku

Řešení úprav pozemních komunikací pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých osob. Připraveno ve spolupráci se sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČRPříklady správných řešení přechodů pro chodce

Nesignalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní (na snímku je optimální umístění varovného pásu v ploše chodníku za obrubníkem) pěší komunikace (povrch betonová dlažba) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, barevný kontrast je doporučený), okraje obou pásů musí být zarovnané.

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch asfalt) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, dle možnosti kontrastní), sloupek s chodeckou signalizací je vždy umístěn (mimo pouze výjimečně v odůvodněných případech) v signálním pásu, vzdálenost sloupku od okraje chodníku je max. 1,25 m.

Nesignalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku a vozovky (varovný pás lze umisťovat i v ploše chodníku za obrubníkem) varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, dle možnosti kontrastní).

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch betonová dlažba) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky, dle možnosti kontrastní), sloupek s chodeckou signalizací je vždy umístěn (mimo jen v odůvodněných případech) v signálním pásu, vzdálenost sloupku od kraje chodníku je max. 1,25 m.

Nesignalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch betonová dlažba) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch výstupky, barevně kontrastní) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch výstupky). V odůvodněných případech nemusí být signální pás barevně kontrastní, důvody jsou jak estetické, tak i funkční (pro slabozrakého je matoucí umístění několika barevných obrazců blízko sebe).

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku (povrch mozaika z kamene) a vozovky varovný pás (šíře 0,4 m, povrch speciální výstupky) a ve směru přecházení (rovnoběžný s osou přechodu) signální pás (šíře 0,8 m, povrch speciální výstupky), sloupek s chodeckou signalizací je vždy umístěn (mimo pouze výjimečně v odůvodněných případech) v signálním pásu, vzdálenost sloupku od okraje chodníku je max. 1,25 m. K dosažení funkčního a předpisového (vyhláška č. 369/2001 Sb.) hmatového kontrastu vůči okolí musí být vždy varovné a signální pásy lemovány rovinnými deskami, v památkových zónách a rezervacích je možné upustit od vizuálního kontrastu hmatových prvků.

Detaily přechodu přes vozovku na chodníku (povrch z kamenné mozaiky), sloupek s chodeckou signalizací může být v signálním pásu umístěn asymetricky, k dosažení funkčního a předpisového (vyhláška č. 369/2001 Sb.) hmatového kontrastu vůči okolí musí být vždy varovné a signální pásy lemovány rovinnými deskami (šíře lemujícího pásu 0,25 m, nejmenší délka desek 0,25 m). V památkových zónách a rezervacích je možné upustit od vizuálního kontrastu hmatových prvků nebo lze výjimečně používat pro hmatové prvky kombinaci barev

Signalizovaný přechod přes vozovku má na rozhraní chodníku a vozovky varovný pás a ve směru přecházení signální pás, sloupek s chodeckou signalizací je umístěn v signálním pásu, vzdálenost sloupku od okraje chodníku je max. 1,25 m. K dosažení funkčního a předpisového (vyhláška č. 369/2001 Sb.) hmatového kontrastu vůči okolí musí být vždy varovné a signální pásy v mozaice lemovány rovinnými deskami, v památkových zónách a rezervacích je možné upustit od vizuálního kontrastu hmatových prvků. Při výstavbě pozemního objektu byly hmatové úpravy přechodu na nově budovaném protějším chodníku provedeny chybně.

Foto a text: Petr Lněnička


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Den Pražské integrované dopravy oslavuje  20. výročí organizace ROPID 11. listopadu 2013 Den Pražské integrované dopravy oslavuje 20. výročí organizace ROPID V současné době  jsou do sítě Pražské integrované dopravy zapojeny všechny linky metra, tramvají, městských autobusů, regionálních vlaků a přívozů na území Prahy včetně lanové dráhy na […]
  • Koncert skupiny Chinaski proběhne v rámci kampaně " Domluvme se"18. listopadu 2007 Koncert skupiny Chinaski proběhne v rámci kampaně " Domluvme se" Koncert proběhne dne 27. listopadu 2007 v rámci bezpečnostní kampaně zaměřené na zodpovědné chování řidičů v TIPSPORT aréně v Liberci. Kampaň " Domluvme se " byla v letošním roce zahájena […]
  • Cestující v Lounech mohou využívat chytrou železniční zastávku30. července 2024 Cestující v Lounech mohou využívat chytrou železniční zastávku Chytrou železniční zastávku můžou využívat cestující ve stanici Louny střed. Vybavením se řadí mezi 12 nejmodernějších v ČR. Oproti původnímu plechovému a tmavému přístřešku se zastávka […]
  • Nové stránky Centra dopravních informací12. ledna 2005 Nové stránky Centra dopravních informací Od 1. ledna 2005 jsou v provozu nové webove stránky s aktuálními informacemi dopravní policie.Na webových stránkách www.mvcr.cz/doprava nebo www.policie.cz/doprava naleznete aktuální […]
  • Valy18. července 2003 Valy Ocelový príhradový most přez řeku Labe
  • INTERTRAFFIC ISTAMBUL 200912. března 2009 INTERTRAFFIC ISTAMBUL 2009 Ve dnech 27. - 29.5.2009 proběhne na výstavišti EXPO Center Istambul veletrh zaměřený na produkty a služby pro dopravní infrastrukturu.Tématické oblasti:Dopravní infrastruktura , […]
  • Letošní mírná zima snížila výrazně náklady na zimní údržbu10. června 2007 Letošní mírná zima snížila výrazně náklady na zimní údržbu Konec dubna a květen je pro správce komunikací obdobím hodnocení nákladů potřebných na zimní údržbu proběhlé zimy. K nahlédnutí údaje z jednotlivých krajů - Jihočeský, Královehradecký, […]
  • Meteorologové varují řidiče !5. prosince 2013 Meteorologové varují řidiče ! Český hydrometeorologický ústav vydává výstražnou informaci, která platí pro celé území České republiky od 17:  hodiny dne 5.12.2013 do 12:00 hodin dne 7.12.2013. V uvedeném termínu zle […]
  • Zahájení cyklistické sezóny na trase Brno – Vídeň6. května 2005 Zahájení cyklistické sezóny na trase Brno – Vídeň V sobotu 7. května startují v 9.00 hod. cyklisté od brněnské haly Rondo na trasu s cílovou stanicí Hevlín.Od haly pojedou cyklisté v pelotonu  cca 70 km až na náměstí v Hevlíně. Tam je […]
  • Jak je připravená Praha na zimní období 2016/2017?1. listopadu 2016 Jak je připravená Praha na zimní období 2016/2017? Od 1. listopadu vstupuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) do další zimní sezóny, která končí  31. 3. 2017. Podle Plánu zimní údržby komunikací (ZÚK) bude během tohoto […]
Stránka načtena za 2,53717 s | počet dotazů: 209 | paměť: 25997 KB. | 02.01.2025 - 05:13:02