Dálnice D4 Via Salis se otevírá: První český PPP projekt přináší rychlou a bezpečnou cestu
Česká republika slaví dokončení prvního dopravního projektu postaveného formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Nová dálnice D4 Via Salis, spojující Příbram s Pískem, nabízí bezpečné a rychlé spojení mezi středními a jižními Čechami. Současně přináší úlevu obcím, které dlouhodobě sužovala hustá doprava.
Rekordní stavba za 43 měsíců
Výstavba dálnice trvala 43 měsíců a zahrnovala 32 kilometrů nových úseků a 16 kilometrů modernizovaných stávajících tras. O nový úsek bude v následujících 25 letech pečovat soukromá společnost Via Salis Operations, zatímco stát zůstává majitelem infrastruktury.
Slavnostní otevření proběhlo u křižovatky Lety, nedaleko místa, kde v roce 2021 projekt začal. Součástí stavby je i moderní Středisko správy a údržby, které zajišťuje bezpečnost provozu s využitím nejmodernějších technologií.
Rychlejší a bezpečnější cesta
Podle premiéra Petra Fialy je D4 důkazem, že model PPP může úspěšně sloužit jako nástroj pro rozvoj dopravní infrastruktury. „Dálnice zrychlí cestu mezi Prahou a jihem Čech, sníží nehodovost a odlehčí obce od kolon, zejména v okolí Milína a nebezpečné křižovatky Lety,“ uvedl premiér.
Dálnice nabízí i dvě moderní odpočívky s parkovišti pro 246 aut, čerpacími stanicemi, restauracemi a rychlonabíjecími stanicemi pro elektromobily.
Technologie a ekologie
Dálnice D4 je vybavena špičkovými technologiemi pro monitoring a správu provozu. 100% video pokrytí, variabilní dopravní značky a SOS telefony zajistí rychlou reakci na mimořádné situace.
Ekologické inovace zahrnují recyklaci materiálů a minimalizaci emisí. Například téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu bylo znovu použito, zemina z výstavby posloužila k náspům a ornici převzali zemědělci. Okolí dálnice bylo osázeno divokými loukami místo běžné trávy, což podporuje biodiverzitu.
Úspěch díky spolupráci
Projekt realizovalo konsorcium Via Salis, tvořené francouzskými firmami VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS.
„Jsme hrdí na to, že jsme vybudovali moderní dálnici, která cestu z Prahy do Písku zkrátí o 20 minut a přináší nejmodernější technologie,“ řekl Christian Biegert, generální ředitel Via Salis.
D4 Via Salis v číslech
- 32 km nově postavené dálnice
- 16 km modernizovaných úseků
- 40 mostů, z toho 20 pro migraci zvěře
- 2 odpočívky s kompletním zázemím
- 100 % video pokrytí a 48 SOS telefonů
- 2 000 000 m³ vytěžené zeminy a 750 000 m² vozovek
Budoucnost dopravních projektů
Ministr dopravy Martin Kupka označil D4 za „vzorný příklad spolupráce státu a soukromého sektoru“ a zdůraznil, že podobné projekty mají budoucnost. „V letošním roce otevíráme rekordních 110 kilometrů nových dálnic, což je obrovský krok pro Českou republiku.“
Dálnice D4 tak přináší nejen lepší propojení regionů, ale také výrazné zlepšení kvality života v obcích, které odlehčila od hustého provozu.
Očekávaná budoucnost
Po 25 letech provozu a údržby převezme dálnici zpět stát, přičemž průběžné platby za dostupnost zajistí, že infrastruktura bude i nadále v perfektním stavu.
Zdroj: Tisková zpráva Via Salis
Foto: ChatGPT – AI Generátor