Jak pokračují práce na stavbě lávky na Štvanický ostrov?
Práce na stavbě Štvanické lávky, která po dokončení propojí přes stejnojmenný ostrov čtvrti Karlín a Holešovice, pokračují na zemi i ve vodě. Zatímco mostařští specialisté Skanska betonují základy budoucích pilířů, upravuje dno Vltavy unikátní podvodní buldozer. Obojživelný dozer KOMATSU je dlouhý 10 m a široký 4 m, na souši váží 43 500 kg. Může pracovat v hloubce až 7 m, přičemž nad hladinu vyčnívá jen komín, který obsahuje výfukové a sací potrubí, sloužící naftovému motoru o výkonu 200 kW (270 koní), který pohání celý pneumaticko-hydraulický systém stroje. Na vrcholu komínu je kromě signalizačního majáku umístěna i malá všesměrová anténa, pomocí které je stroj řízen dálkovým ovládáním. Pro případ jeho selhání je na strojovně umístěn malý ovládací panel, pomocí kterého může potápěč dopravit stroj na břeh. V následujících týdnech se začnou budovat piloty na dně Vltavy – ty se stanou základem pro budoucí říční pilíře. Pokračovat budou také práce na souvisejících přeložkách inženýrských sítí, změnách přístupu k přívozu a úpravách obou břehů.
„Pilíře založené na pevné zemi budujeme postupně na Štvanici a karlínském břehu, na holešovické straně stavíme navíc základy pro zdvihací zařízení posledního pole, aby most odolal i tisícileté vodě. Podvodním bagrem teď prohlubujeme dno Vltavy tak, abychom mohli založit i dva „říční“ pilíře“ a dostat se na místo s lodní mechanizací. Téměř 2500 krychlových metrů vytěženého materiálu odvezeme k recyklaci loděmi, čím ušetříme centrum Prahy přejezdů 200 naložených těžkých nákladních aut“, říká projektový manažer Skanska Michal Kunc.
Lávka se začala stavět v lednu 2022 a investorem stavby je Hlavní město Praha. Železobetonová konstrukce je unikátní využitím prefabrikovaných segmentů vyrobených z ultra-vysoce hodnotného betonu. Téměř 300 metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty dokončí Skanska letos v prosinci.
Zdroj a foto: Skanska
Nemohli by páni radní místo budování kktin dostavět okruh kolem Prahy? Ten tu byl potřeba už před dvaceti lety. Nebo myslíte, páni radní, že svedená doprava z celý republiky a okolních zemí na jednu jižní spojku bude mít jiný řešení???