Výrazná stavba autobusového nádraží v Hradci Králové připomíná stavbu stanice metra Střížkov
Na první pohled stavba zaujme svým výrazným řešením, tvarem, užitím materiálů, barev a speciální plachtovou membránou z plastu, která je v tomto rozsahu použita u nás poprvé. FOTO v článku. O přípravě výstavby nového autobusového terminálu začalo jednat Zastupitelstvo města Hradec Králové v roce 2000 a bylo vyzváno celkem 12 projektových kanceláří. Z došlých nabídek byly vybrány dvě firmy pro zpracování podrobnější studie – Loxia a.s. Praha a Atelier designu a architektury. Po zvážení a posouzení odborníky z Univerzity Pardubice a ČVUT Praha rozhodli se zastupitelé města v roce 2002 pro návrh Atelieru designu a architektury, který se prezentuje osobností architekta Patrika Kotase. Vybraná varianta perspektivně řeší i napojení nově vybudovaného autobusového terminálu se stávajícím nádražím Českých drah. Jednotný celek terminálu je zastřešený lehkou membránovou konstrukcí a je rozdělen do dvou propojených zón – MHD-BUS a stanoviště pro regionální dopravu. Objekt má samostatné odbavovací haly pro cestující MHD a pro regionální dopravu i s informačními centry s obsluhou i elektronickým informačním systémem. V obou budovách je občerstvení a sociální zařízení i výtahy.
Originálním řešením je umístění pracoviště dispečera THD do prosklené koule o průměry 4,3 metrů zavěšené v odbavovací hale. Koule je zavěšená na jediném táhle a přístupná po úzké lávce.
Plocha nádraží má rozlohu přes dva hektary a disponuje 23 stanovišti odjezdů a příjezdů autobusů. Ocelová konstrukce a kotevní lana váží dohromady asi 850 tun. Vedle autobusového nádraží jsou instalovány stojany na kola a vybudováno několik parkovacích míst pro osobní auta včetně míst pro parkování invalidů s upraveným nájezdem. Dopravní terminál provozuje Dopravní podnik Hradec Králové.
Autobusové nádraží bylo uvedeno do provozu 3. července 2008. Na dokončení varianty propojení s nádražím ČD a úpravu přednádražního prostoru před budovou ČD si budou muset obyvatelé města ještě počkat. Stavbu v Hradci Králové pronásledovaly komplikace. První vypsaný tendr na zhotovitele dopravního terminálu musela radnice zrušit. V nově vypsaném tendru zvítězila společnost STRABAG s nejlevnější nabídkou. Termín dokončení stavby byl však několikrát oddálen a vztah mezi zadavatelem a zhotovitelem byl a je napjatý.
Pro cestující je však podstatné, že je dopravní teminál v provozu, poskytuje potřebné služby a zázemí a jen čas prověří, zda se podařilo navrhnout a postavit kvalitní a účelnou stavbu.
Co nás zaujalo? Pro přecházení chodců jsou vybudované zvýšené přechody mezi nástupními ostrůvky. Zóny MHD a regionální dopravy jsou barevně odlišené a mají sloužit ke snazší orientaci. Stojany na kola mají originální tvar a jsou užívány.
Klademe si otázku? Jak se bude netradičně řešená konstrukce udržovat? (Nikde nejsou umístěné žebříky, technické lávky apod.) Co by udělala se střechou pořádná vichřice? Není celý prostor příliš přeplněný lany?
K posouzení podobnosti stavby doporučujeme článek :
Den otevřených dveří na stanici metra Střížkov 2007 – 2006
Články o řešení autobusových nádražích v dalších městech.
Nové autobusové nádraží v Českých Budějovicích
Ve Vlašimi byl otevřen dopravní terminal