V Jihočeském kraji budou jezdit nové jednotky RegioPanter
Dne 29.4.2014 byly v Českých Budějovicích představeny veřejnosti čtyři nová železniční jednotky, která budou jezdit na tratích v Jihočeském kraji. „Moderní jednotky nahrazují běžné vagony, cestující si změnu pochvalují. Nová vozidla jim nabízejí komfort srovnatelný s dálkovými vlaky, zejména vítají bezbariérovost vlaku, pohodlné sedačky, dostatečný prostor po kočárky, kola, audiovizuální informační systém, v letních měsících ocenili i klimatizaci. Jako příjemný bonus vnímají Wi-Fi připojení,“ uvedl Jiří Kafka, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Českých Budějovicích. RegioPantery zajišťují téměř 100 % spojů na páteřní lince Strakonice – České Budějovice – České Velenice. Dále jezdí na spojích Veselí nad Lužnicí – Popelín a o nedělích na trati České Budějovice – Horní Dvořiště.
„Jihočeský kraj dostal moderní vozidla zkonstruovaná a vyrobená v České republice, která svými parametry plně uspokojí požadavky cestujících v regionální železniční dopravě. Proto jsme také jejich využití ve smlouvě s Českými drahami rozšířili nad rámec původního projektu a společně s Krajským centrem osobní dopravy připravujeme pro rok 2015 jejich nasazení i na rameni České Budějovice – Tábor. Protože podmínky dotační podpory z ROP Jihozápad neumožňovaly nasazení vozidel do Kraje Vysočina a my máme zájem na jejich provozu do stanice Počátky-Žirovnice, projednal Jihočeský kraj možnost úpravy dotační smlouvy tak, aby doprava přes hranice kraje byla umožněna rovněž od příštího jízdního řádu. Věříme, že ČD modernizují v příštích létech i vozový park motorové trakce, protože současná vozidla neumožňují plné využití parametrů jihočeských tratí,“ uvedl člen Rady Jihočeského kraje Antonín Krák.
České dráhy nová regionální vozidla pro Jihočeský kraj pořizují v rámci Regionálního operačního programu Jihozápad, a to v projektu Moderní železniční vozidla pro Jihočeský kraj. Cena elektrické jednotky činí 113 milionů Kč, podíl dotace na jednotku dosahuje výše až 35 %.
Nové vlaky nabídnou cestujícím:
- moderní interiér s oddíly 1. a 2. třídy;
- bezbariérové nástupní prostory umožňující snadný nástup seniorům, cestujícím s malými dětmi, maminkám s kočárky, vozíčkářům nebo cyklistům;
- snadný nástup zajistí také dvoukřídlé tlačítky ovládané dveře, jejich zavírání je centrální a během jízdy jsou bezpečnostně blokované;
- pro nástup v zastávkách bez vysokých nástupišť jsou nástupní prostory vybaveny výsuvným pomocným schůdkem pro snazší nástup cestujících;
- interiér je vybaven moderními ergonomickými sedačkami společnosti Borcad, která vybavuje sedačkami také další vlaky v ČR a v zahraničí;
- v interiéru jsou místa vyhrazená pro kočárky, invalidní vozíky, objemná zavazadla nebo jízdní kola;
- cestující jsou o průběhu cesty a následujících zastávkách informováni moderním audiovizuálním informačním systémem vybaveným LCD displeji;
- WC je vybaveno uzavřeným systémem, lze ho tedy využívat i ve stanicích, jedna toaleta je navíc bezbariérová vybavená sklopným pultem pro přebalování kojenců;
- souprava je vybavena zařízením Wi-Fi pro připojení k internetu, tato služba bude aktivována v průběhu nadcházejících měsíců;
- vlak je vybaven klimatizací, což přivítají cestující zejména v teplých letních dnech;
- všechna místa v 1. třídě a vybraná místa ve 2. třídě jsou vybavena elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobných elektronických zařízení cestujících, např. notebooků nebo mobilních telefonů.
Technické parametry vozu
- délka vlaku: 52,9 metru
- počet vozů: 2
- počet hnaných podvozků: 2
- počet běžných podvozků (bez pohonu): 2
- počet míst 1. třídy: 9
- počet míst 2. třídy: 138
- výkon: 1360 kW
- maximální rychlost: 160 km/h
- 65 % podlahy je v tzv. nízkopodlažním provedení (v úrovni moderních nástupišť výšky 550 mm).