Tunely Dobrovského a související stavby jsou dány do provozu
Dne 31.8.2012 byla uvedena do provozu stavba „ silnice I/42 Brno, VMO Dobrovského – Královopolský tunel a MUK Dobrovskégo – Svitavská radiála. Tunely Dobrovského na silnici I/42. Tento soubor staveb dotýkající se rozsáhlého území městské části Královo Pole a Žabovřesky, jehož součástí je cca 1 250 metrů dlouhý tunel, zajistí propojení ulice Hradecká a Žabovřeská na Svitavskou radiálou.
Dokončena je rovněž budova technologického centra umístěná v prostoru mezi ulicemi Slovinská a Chodská (jedná se o sedm podzemních, jedno nadzemní podlaží a dva výdechové komíny výšky cca 25 m). Funkční je také Centrální technický dispečink umístěný v budově společnosti Brněnské komunikace a.s.. V technologickém centru jsou instalovány také systémy potřebné pro přímé řízení dopravy, a to i v případě mimořádných stavů.
Stavbaři pracovali na rozsáhlé dopravní stavbě pět let. Samotnému dokončení však předcházela řada komplikací. K hlavním patřila žaloba občanského sdružení VMO Brno a rozhodnutí Městského soudu v Praze, díky kterým došlo v závěru roku 2010 k čtyřměsíčnímu zastavení stavebních prací. Z těchto důvodů tedy nebylo možné dokončit a uvést stavbu do provozu v původně plánovaném termínu v listopadu 2011!
Bezpečnostní vybavení tunelů je řešeno na špičkové evropské úrovni osazením vysoce nadstandardního automaticky řízeného systému odvětrání a odsávání znečištěného vzduchu, plně automatického osvětlení tunelů včetně nouzových režimů, videodohledů s více než 40 TV kamerami, elektronické požární signalizace včetně možnosti vstupu operátora do vysílání dopravních informací rozhlasové stanice v prostorách tunelů.
Také pro bezpečnost nadzemních objektů a obyvatel byla učiněna maximální opatření – např. v úseku mezi ul. Palackého a Slovinská byla prováděna kompenzační injektáž pro 26 nadzemních vícepodlažních objektů. Jedná se o řízené přizvedání objektů časově sladěné s průběhem poklesů od ražby, což je největší rozsah této technologie, jaký byl kdy prováděn v České republice. Dále byly provedeny podél zástavby na ul. Dobrovského téměř na celou délku ulice clonící stěny z pilířů tryskové injektáže po obou stranách tunelu. V rámci této stavby bylo dále vybudováno cca 9600 m nových nebo zrekonstruovaných komunikací včetně opěrných a protihlukových zdí a 557 m nových mostních objektů.
Technické parametry tunelů:
– šířka mezi obrubami 8,5 m
– výška průjezdného profilu 4,5 m
– výrubový profil tunelu 135 m2
– množství spotřebovaného prostého betonu cca 147 000 m3
– množství spotřebovaného železobetonu 151 000 m3
Tunel I: Je veden v ose Žabovřeská – Dobrovského, celková délka je 1237 m.
Tunel II: Je veden paralelně cca cca 70 m jižně od tunelu I, celková délka je 1258 m.
Text k fotografii: Královopolský tunel požehnal starobrněnský opat Lukáš Evžen Martinec