Stanici metra Národní čekají změny
Frekventovaná stanice metra v centru Prahy bude z důvodů výstavby komplexu Copa Centrum Národní na rok uzavřena. Po dokončení stavby se změní přístup do stanice i stávající okolí. Foto v článku.Stávající vestibul a okolí stanice nepůsobí nijak povzbudivě. Mezi stanicí a obchodním domem TESCO je umístěna řada stánků, které nabízí občerstvení i velice „rozmanitý„ sortiment zboží. Stanice Národní byla postavena na trase metra B a uvedena do provozu byla 2.11.1985. Původně měla mít stanice dva vstupy ale realizoval se jen jeden směrem k obchodnímu domu TESCO. Vestibul stanice je železobetonový a okolí stanice směrem k ulici Vladislavská bylo upraveno do parkové úpravy se skleněnou fontánou (autoři Pavel Trnka, Zbyněk Kabelík). V roce 2002 byla stanice zaplavena a v roce 2003 byl opět obnoven provoz. Stanice je poměrně frekventovaná vzhledem k napojení na tramvajové linky a přístup do obchodního domu TESCO. Stanice metra působila po dokončení neutrálně a časem se její okolí postupně zaplňovalo prodejními stánky. Prostor kolem fontány s několika stromy poskytuje sice místo k odpočinku, působí však studeně a nesplňuje zcela svůj účel.
Nově budovaný komplex Copa Centrum Národní by měl celý prostor zcela změnit. Pravdou je, že prostor není v současné podobě nijak nápaditě řešen a jeho změna nemůže nijak uškodit. Součástí návrhu je nové řešení plochy podél ulice Vladislavova a Charvátova. Budou zde odpočinkové plochy se zelení, lavičky a vodní prvky. Plocha bude zčásti využívaná jako předzahrádka k navrhované restauraci a kavárně. Mezi stromy u ulice Vladislavova je vyčleněna plocha pro umístění sezónního stánkového prodeje zeleniny a ovoce s tím, že odpovídající skladové a sociální zázemí by bylo umístěno v podzemních patrech CCN. V plánovaném novém komplexu jsou podzemní parkovací garáže plánované především pro nájemce a provozovatele služeb. Pro veřejnost se situace s parkováním nezmění. Vchod do podzemní pasáže bude umístěn v 1. a 2. podzemním patře. Ve 2. podzemním patře bude pasáž navazovat přímo na vestibul a podchod metra stanice Národní. Pro pohyb mezi podlažími budou užívány výtahy a eskalátory. Z pasáže dále vedou 4 požární únikové cesty – směřující do únikových schodišť a do garáží.
Stavbou se také změní vestibul stanice metra, to je jen dobře. Vchod do stanice bude z podzemní průchozí pasáže. Stavba nového komplexu by měla být zahájena během podzimu 2008 a po roce by měla být nově upravená stanice otevřena. Cestujícím bude v době uzavření stanice Národní doporučena jako výstupní stanice Můstek, která je umístěna v docházkové vzdálenosti. O termínu uzavírky bude informovat DP hl. města Prahy.
Mapa tras metra v Praze .