Premiérová souprava ČD railjet zahájila zkušební provoz s cestujícími
První pravidelný spoj, na kterém souprava ČD railjet vyrazila na premiérovou cestu v úterý 6.5.2014, byl vlak IC 571 Zdeněk Fibich z Prahy hlavního nádraží do Břeclavi. V příštích dnech potkají cestující jednotku ČD railjet na spojích IC 572 / 573 Brněnský drak Brno hl.n. (odj. 6:39 hod.) – Praha hl.n. (příj. 9:21 hod. / odj. 16:39 hod.) – Brno hl.n. (příj. 19:19 hod.). Od poloviny června plánují České dráhy již mezinárodní zkušební provoz ČD railjetu na vlacích EC 72 / 73 Smetana a EC 74 / 75 Franz Schubert. Od prosince spojí soupravy ČD railjet a ÖBB railjet Prahu, Brno, Vídeň a Graz v pravidelném dvouhodinovém intervalu.
Díky zavedení railjetů posilují České dráhy svou pozici na poli mezinárodní dálkové dopravy a český národní dopravce se tak zapojuje do mezistátní sítě rychlých a komfortních vlaků, na kterou se přímo napojí v nově vzniklém přestupním uzlu Vídeň hlavní nádraží. Z této spolupráce profitují především cestující, kteří mohou využívat nejmodernější typ vlaků také ve vnitrostátní přepravě mezi Prahou, Pardubicemi, Brnem a Břeclaví.
„Obchodní cestující mohou využít pohodlí nové třídy business s komfortními polohovatelnými křesly. Rodiny s dětmi zase ocení vyhrazená místa v blízkosti dětského kina. V jejich sousedství je zároveň prostor na uložení kočárků. Myslíme také na cyklisty, což u podobných rychlovlaků nebývá obvyklé. Railjet je díky tomu mezi Prahou a Brnem dobrou alternativou nejen k autobusu, ale dokonce k osobnímu autu. Kvalita a rychlost vlaků na této trati je dnes na evropské úrovni a vlaky railjet tuto skutečnost jen potvrzují“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz a dodává konkrétní příklady
„Zahájení zkušebního provozu rychlovlaku railjet posouvá realizaci kontraktu, mezi Českými drahami a společností Siemens, do další fáze. Českým zákazníkům přinesou railjety moderní cestování na železnici ve standardu, na který jsou zvyklí cestující v západní Evropě. Zbylých šest souprav rychlovlaků railjet by se na české železnici mělo objevovat postupně do konce letošního roku. Na konstrukčním řešení vysokorychlostních vlaků railjet se podílí i český tým z vývojových center Siemens v Praze a Ostravě,“ říká Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí společnosti Siemens.
Moderní soupravy ČD railjet nabídnou svým cestujícím vysoký komfort a rychlejší cestování. Doba jízdy se zkrátí mezi Prahou a Vídní ze současných 4 hodin a 45 minut na přibližně 4 hodiny a 10 minut. Po dokončení modernizace několika úseků trati v České republice se plánuje zkrácení cestovní doby také mezi Prahou a Brnem. Z Prahy do Vídně se pak bude cestovat za méně než 4 hodiny.