Podaří se zlevnit dopravní stavby?
(11:00)Debaty o vysokých cenách dopravních staveb v České republice se v souvislosti s nutností šetřit finanční prostředky ve všech rezortech přiostřila. Nutnost snížit náklady na budování nových silnic a dálnic vedla k návrhu změnit stávající legislativní podmínky pro výkup pozemků. Právě výkupy pozemků patří mezi oblasti, které jsou nyní pro celý systém financování dopravní infrastruktury klíčové. Ministerstvo dopravy spolupracuje s ministerstvem pro místní rozvoj na přípravě novely „zákona o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo stavbě“. Tato novela by měla nastavit nové podmínky pro výkup pozemků a předejít spekulacím při plánovaných stavbách.
Novela zákona předpokládá především oddělení procesu vyvlastnění od jednání o náhradě. Tak bude mít ŘSD volnou ruku k jednání o ceně s majitelem pozemku. Pokud na tuto cenu majitel pozemku do zákonem určeného počtu dní nebude akceptovat, pak se rozhodnutí přesune na Vyvlastňovací úřad. Tím budou magistráty nebo krajské úřady. V takovém případě se pak bude náhrada za pozemek určovat dle odhadu ceny před vydáním územního rozhodnutí.
Další možností , jak snížit náklady ŘSD na výstavbu komunikací je nové nastavení pravidel pro řešení nadstandardních požadavků obcí, měst, krajů a dalších organizací. Ty v současné době většinou požadují různé doplňkové práce, které se samotnou stavěnou komunikací nesouvisejí. Výstavba se tak prodražuje a stává se neefektivní. Do budoucna chce ŘSD nastavit zcela jiný systém přípravy silničních komunikací. Jeho součástí budou také odlišná pravidla vztahů s obcemi, kraji a dalšími organizacemi. Základní princip je vcelku jednoduchý. Nedostatek prostředků v rozpočtu neumožňuje realizací všech plánovaných staveb a přednost dostanou ty lokality, kde bude zájem hledat společné řešení nebo odpovědnější a ekonomicky šetrnější přístup.
ŘSD společně s ministerstvem dopravy chce nový způsob přípravy staveb představit krajům, obcím a dalším organizacím co nejdříve.