Po silnici přes přehradu Les Království
K přehradě Les Království je možné odbočit ze silnice III/299 při jízdě od Dvora králové směrem na Hostinné. Místo strohé přehradní hráze uvítá návštěvníky romantická stavba. Doporučuji zaparkovat a prohlédnout. FOTO v galerii.
Projekt přehrady byl vypracován Technickým oddělením pro úpravu řek v Praze pod vedením Ing. Josefa Plicky. V roce 1909 byla stavba zadána firmě J.V.Velflík z Prahy a stavět se začalo v roce 1910. V roce 1914 byly stavební práce z velké části provedeny. Po dobu I. světové války byly stavební práce přerušeny a dílo bylo dokončeno až v roce 1919. Kromě architektury je přehradní hráz unikátní i použitým stavební materiálem. Část hráze je vystavěna z tzv. kyklopského zdiva ( různě tvarované a nahrubo opracované šestiboké kameny). Použitý pískovec se těžil v šesti blízkých lomech. Přehradní nádrž je ve svém základu široká 37 metrů a v koruně 7 metrů. Délka hráze je 218 metrů a výška hráze nad základem je 41 metrů. Součástí vodního díla je průběžná vodní elektrárna na pravém břehu pod hrází, která je opatřena dvěma Francisovými turbínami. Pro převedení velké vody slouží dvě přepadové šachty s vyústěním do obloukových tunelů. Dále slouží v případě velké vody pět korunových přepadů, každý o délce 10,94 metrů a s kótou přelivu 324 m n m.
Účelem stavby přehradní nádrže:
– snížení velkých vod na Labi a částečná ochrana území pod přehradou před účinky povodní
– zajištění minimálního průtoku v Labi pod nádrží
– výroba elektrické energie v průběžné vodní elektrárně
Přehrada Les Království je od roku 1964 chráněnou technickou památkou. Každopádně se jedná o velice působivé stavební dílo a svědčí o promyšleném přístupu projektantů i stavitelů ke stavbě. Technická stavba je v tomto případě dovedena v celkově harmonicky působivé dílo. Pro někoho možná jen zbytečná romantika. Já se však domnívám, že i technické stavby by měly působit esteticky nebo alespoň něčím upoutat. Les Království určitě zaujme a působí na člověka svým jednotným stavebním stylem. V současné době je to místo pro příjemný romantický výlet. Po hrázi vede silnice s dlážděnou vozovkou a po obou stranách vozovky vedou chodníky. Nevelké parkovací plochy jsou na obou stranách při nájezdu na hráz. Informační tabule o technických údajích a historii výstavby jsou umístěny u východního kraje hráze.