Lada 1200
VAZ-2101 „Žiguli“ je sovětský osobní automobil s pohonem zadních kol malé třídy s karoserií typu sedan. První model vyrobený ve Volžském automobilovém závodě.
Na základě modelu VAZ-2101 vznikla takzvaná „klasická“ rodina vozů VAZ, která se na montážní lince udržela až do 17. září 2012.
Výroba tohoto modelu v květnu 1972 byla Volžskému automobilovému závodu oceněna mezinárodní cenou „Zlatý Merkur“. V roce 2000 byl VAZ-2101 vyhlášen nejlepším domácím automobilem XX. století podle výsledků celoruské ankety časopisu Za Rulem. Za celou dobu výroby (od roku 1970 do roku 1988) vyrobil AvtoVAZ 4,85 milionu vozů VAZ-2101 všech modifikací s karoserií sedan.
Historie výroby
16. srpna 1966 byla v Moskvě podepsána generální dohoda mezi italským Fiatem a sovětským Vněštorgem o vědeckotechnické spolupráci při vývoji osobních automobilů. V jejím rámci byl schválen projekt výstavby automobilky na území SSSR. Tato dohoda popisovala modely: dva „normální“ vozy s karoseriemi sedan (VAZ-2101) a kombi (VAZ-2102) a luxusní vůz (VAZ-2103). Jako prototyp pro „normu“ byl ihned vybrán Fiat 124, který v roce 1967 získal titul „Auto roku“.
Léto 1966 bylo prvním seznámením sovětských specialistů s italským vozem. Při testech na sovětských silnicích se u vozů projevily vážné problémy s odolností karoserie a zadních kotoučových brzd. Nízká světlá výška a chybějící tažná oka činily z použití v terénu problémy. Sovětští konstruktéři byli také nespokojeni s motorem s nízkým hřídelem – naprosto beznadějnou konstrukcí z hlediska dalšího vývoje. Italští konstruktéři vzali v úvahu všechny připomínky sovětských odborníků.
Vážných změn doznal i podvozek a převodovka. VAZ-2101 se tak od Fiatu 124 lišil brzdami (bubnová zadní náprava byla nahrazena bubnovým mechanismem, který snáze snášel špatné cesty), zavěšením (přední bylo zesíleno, zadní zcela změněno na modernější), hnacím hřídelem (byl zaveden otevřený hřídel s mezikusem), zesílenou spojkou a modernizovanou konstrukcí synchronizátorů v převodovce. I z hlediska komfortu byl VAZ-2101 lepší než jeho předloha díky nové možnosti přeměnit sedadla na plnohodnotná místa na spaní, což později ocenily tisíce majitelů. Zajímavé je, že některé inovace byly použity v „nulté řadě“, aby se sjednotily s luxusním modelem Fiat 124S (VAZ-2103). Především se jedná o traumatické vnější kliky dveří. Také VAZ-2101 dostal vnější zpětné zrcátko. Celkem bylo na designu Fiatu 124 provedeno více než 800 změn, po kterých byl nazván Fiat 124R. „Rusifikace“ Fiatu 124 se ukázala jako velmi užitečná pro samotný FIAT, který nashromáždil unikátní údaje o spolehlivosti svých vozů v extrémních jízdních podmínkách.
Prvních šest vozů VAZ-2101 bylo smontováno 19. dubna 1970 a v srpnu začala rytmická práce hlavního dopravníku. Do konce roku Togliatti smontovalo 21 530 automobilů, v roce 1971 se tento počet zvýšil na 172 175 automobilů a vrchol výroby VAZ-2101 nastal v roce 1973, kdy bylo smontováno 379 007 exemplářů. Své projektované kapacity dosáhl závod v roce 1974.
Původ názvu
Samotný název pochází z lokality Žigulevské hory – kopce na pravém břehu Volhy, který se nachází naproti městu Togliatti, kde se vůz vyráběl.
Modifikace
VAZ-2101 „Žiguli“ – původní varianta, motor 1,2 l a 64 koní. (1970-1983);
VAZ-21011 „Žiguli-1300/Lada-1300“ motor 1,3 l a 69 k (1974-1983) – tzv. „nultá jedenáctka“. Hlavní úpravy byly provedeny na karoserii. VAZ-21011 dostal jinou mřížku s častějšími svislými pruhy (19 místo 9 u VAZ-2101), ve spodní části předního panelu se objevily čtyři další obdélníkové otvory pro lepší proudění vzduchu k chladiči chladicího systému. Kly nárazníků zmizely a nahradily je gumové podložky po obvodu. Zadní sloupky karoserie VAZ-21011 mají nyní otvory pro nucené větrání, zakryté originálními mřížkami, podobně jako u VAZ-2103. Změnila se také zadní část vozu, kde byly odrazky přesunuty na plošší zadní svítilny. Na místě reflektorů 2101 je zpětné světlo a štítek „Zhiguli 1300“ (pro exportní úpravy – „LADA 1300“). Interiér dostal tvarově pohodlnější přední sedadla (kbelíkového typu), shodná s těmi z VAZ-2103, ale s koženkovým čalouněním místo kombinovaného z „trojky“; volant bez chromovaného signálního kroužku, nožní ostřikovač čelního skla (který později ustoupil elektrickému); pozadí přístrojové desky bylo černé místo stříbrného z „jedničky“ (později bylo zavedeno i na VAZ-2101). Stříbrošedé žebrované vložky na přístrojové desce ustoupily dřevěným vložkám, změnily se ozdobné svislé drážky na přístrojové desce (z 21 na 9 velkých, v roce 1976 takovou přístrojovou desku dostala 2101). Popelníky byly přemístěny ze zadních loketních opěrek přímo do výplní dveří. Kromě toho dostala modifikace výkonnější motor o 69 koních a pracovním objemu 1,3 l (05.12.1974-10.1983);
VAZ 21013 VAZ-21013 „Žiguli 1200s/Lada-1200s“ – odlišný od VAZ-21011 s méně výkonným motorem VAZ-2101 (64 k, objem 1,2 l. ) (1977-1988).
Pravostranné řízení:
Pro export do zemí s levostranným řízením zvládl Volžský automobilový závod výrobu dvou verzí „Žiguli“ – VAZ-21012 a VAZ-21014 (na základě VAZ-2101 a VAZ-21011). Odlišovaly se zesíleným odpružením pravého předního kola, protože při přesunu ovládacích prvků na pravou stranu bylo rozložení hmotnosti vozidla nerovnoměrné. Roky výroby: 1974-1982.
Malosériové:
VAZ-21015 „Carat“ – modifikace pro speciální služby, vybavená motorem VAZ-2106, přídavnou palivovou nádrží, pružinami zadního zavěšení z VAZ-2102, body pro montáž speciální výbavy.
VAZ-21018 – rotační motor VAZ-311 (jednosekční), 70 k. S.
VAZ-21019 – rotační motor VAZ-411 (dvoudílný), 120 k;
VAZ-2101 pickup – verze s karoserií pickup, s nosností 250-300 kg
Speciální:
VAZ-2101-94 – tato modifikace byla VAZ-2101, vybavená motorem 1,5 l z VAZ-2103. Vůz byl určen především pro policii a speciální služby.
VAZ-21016 – karoserie VAZ-2101 s motorem VAZ-21011 o objemu 1,3 litru.
Exportní verze vozu se jmenovala Lada 1200. Do zemí socialistického společenství – Československa, Bulharska, Maďarska a Jugoslávie – bylo odesláno přes 57 tisíc automobilů. Brzy se Lada objevila na silnicích Německa, Francie, Velké Británie, Rakouska, Švýcarska, Finska, Švédska, Egypta a Nigérie.
Výroba vozů VAZ-2101 a VAZ-21011 byla zastavena v roce 1983 kvůli zvýšení výroby nového modelu VAZ-2105. Poté se vyráběla pouze modifikace VAZ-21013, jejíž výroba byla ukončena v roce 1988.
Na základě VAZ-2101 vznikl také kombík VAZ-2102. VAZ-2101 se stal předchůdcem celé rodiny automobilů, tzv. „klasiky“. Na Kubě se téměř poloprůmyslově vyrábějí „limuzíny“ VAZ-2101, které se hojně využívají jako traťové taxíky.
Sportovní úspěchy
Sportovní úspěch „Žiguli“ byl založen již v samotném motoru s vačkovým hřídelem v hlavě válců. Ukázalo se, že motor je dokonale přizpůsoben k posilování – sovětští závodníci dostali skvělou příležitost postavit sportovní vozy.
Debut VAZ-2101 ve sportovní aréně se odehrál na začátku roku 1971 v Rize při mistrovství družstev v zimní rallye SSSR. Poté se konalo mistrovství SSSR na okruzích, kde byly vozy Togliatti dokonce převedeny do samostatné třídy „Žiguli“. A na podzim téhož roku se VAZ-2101 zúčastnil mezinárodní soutěže: tři sovětské posádky startovaly v maratonu „Tour of Europe-71“. Trasa této rallye vedla přes území 14 zemí západní a východní Evropy (včetně území SSSR) a celková délka trasy dosáhla 14 tisíc kilometrů. Na závěr tour získal tým VAZ-Avtoexport stříbrný pohár v klasifikaci týmů a posádky Girdauskas-Madrevits a Lukjanov-Karamyšev získaly ocenění i v klasifikaci jednotlivců. Platnost této skutečnosti se později skvěle potvrdila na „Tour of Europe-73“, kde týmy jezdící na voze VAZ-2101 získaly zlatý i stříbrný pohár najednou.
VAZ-2101 jako závodní bolid byl populární nejen v SSSR. Angličané například v 80. letech uspořádali speciální rallye šampionát Lada Challenge. Poté byl tento model po mnoho let provozován na interních a mezinárodních soutěžích a v amatérských rallye lze VAZ-2101 potkat i dnes.
Starty na Nürburgringu
VAZ-2101 Žiguli z roku 1971 připravený týmem CityMotorsport se 1. října 2004 zúčastnil závodu historických vozů na prestižním Nürburgringu a skončil na třicátém místě v celkovém pořadí a na prvním místě ve třídě. V roce 2010 se VAZ-2101 opět vydal na trať. Tentokrát se tým Michaila Gorbačova zúčastnil soutěže FHR Historischer Langstrecken Cup, která se konala na kompletní verzi okruhu Nürburgring. Příprava vozu na start probíhala za podpory společnosti Rossauto. Hlavními konkurenty vozu One byly vozy s objemem motoru do 1300 cm³, vyráběné v letech 1965 až 1971. Posádku tvořili Andrej Olejnikov, novinář a instruktor řízení Dmitrij Sokolov a Alexej Močanov. Posádka skončila v absolutním pořadí na 56. místě ze 70 vozů.
- Zdroj: Ruská Wikipedie
- Foto: Andrzej Otrębski; Wikimedia Commons; CC BY-SA 4.0