Konference Transport se letos zaměří na spolupráci v dopravě příhraničních krajů
Spolupráce při řešení dopravních priorit Moravskoslezského kraje a okolních příhraničních krajů na Slovensku a v Polsku, dopravní priority středoevropských států v souvislosti s aktualizovanou koncepcí TEN-T a spolupráce v oblasti dopravy a logistiky na evropské ose Balt-Jadran – to jsou hlavní témata mezinárodní konference TRANSPORT 2012. Tu v hotelu Clarion Congress Hotel Ostrava pořádá 6. – 7. listopadu 2012 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Do Ostravy se chystají představitelé ministerstev dopravy Česka, Slovenska, Polska a Rakouska. Ti se společně s řadou odborníků na dopravu a logistiku budou také věnovat rozvoji železniční dopravy v kraji, či tématu vodních cest. „Do programu konference TRANSPORT se promítají hlavní priority a cíle kraje, jako je například napojit region na evropské dopravní cesty, ale také řešit moderní dopravu v širších souvislostech. Transport je proto místem koordinace jednotlivých regionálních priorit v rámci České republiky i Evropské unie,“ upřesnil ředitel konference Pavel Santarius.
Současnou hlavní silniční prioritou Moravskoslezského kraje je urychlené zlepšení dopravní situace ve východozápadním směru s kapacitním napojením na Slovensko a zařazení této trasy do transevropské dopravní sítě TEN-T. „Opožďující se výstavba silniční sítě, zejména trasy spojující východ a západ našeho kraje, region velmi trápí. Projevují se důsledky opožděné přípravy staveb, a tím i nemožnost využít finanční zdroje z Operačního programu Doprava na tyto stavby, kde hrozí, že finance budou v tomto plánovacím období nedočerpány,“ uvedl prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš s tím, že představitelé kraje tyto problémy proberou nejen se zástupci Ministerstva dopravy ČR, ale i například se Stephanem Ouakim, představitelem Evropské komise, který v Ostravě představí nový nástroj evropské dopravní strategie.
Jak a proč spolupracovat při řešení výstavby dopravní infrastruktury v kraji s okolními kraji v ČR, tak se sousedními zeměmi, zejména pak v kontextu vzniku velkého územního celku ESÚS TRITIA, který má vzniknout z Opolského a Slezského vojvodství, Žilinského samosprávního kraje a Moravskoslezského kraje, budou jednat představitelé hospodářských komor, sdružení i ministerstev. „Spolupráce v oblasti budování dopravní infrastruktury může být významným faktorem pro další rozvoj uvedeného území,“ vysvětlil Pavel Bartoš.
Dalším tématem konference TRANSPORT je spolupráce v rámci evropského dopravního koridoru Balt – Jadran, který prochází Moravskoslezským krajem. Vybrané instituce z pěti zemí podél dopravního koridoru od Baltského moře po Jadran společně vytvořily projekt BATCo, kterého se Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje účastní jako jediný zástupce z Česka. Snahou projektu je především urychlit realizaci vysokorychlostního železničního spojení podél osy a přesunout část silniční přepravy na železnici, chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy a zajistit zaměstnanost posílením ekonomik jednotlivých oblastí.
„Otevřenou, ale palčivou otázkou zůstávají také vodní cesty, zejména kanál ODRA-DUNAJ-LABE a její alternativy, to je propojení Váhu a Odry, se kterou Sdružení nesouhlasí z mnoha praktických důvodů, které zazní na letošním ročníku konference TRANSPORT. Naši pozornost si rovněž zasluhuje Letiště Leoše Janáčka v Mošnově, které zatím neplní všeobecné očekávání v rozvoji Moravskoslezského kraje,“ dodal Pavel Bartoš.
Konference TRANSPORT se letos koná již pošestnácté. Mezi významnými hosty nebudou chybět také představitelé Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje i zástupci krajů dalších, představitelé statutárního města Ostravy. Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a statutární město Ostrava finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů.
Zdroj: Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje