České dráhy koupily nové elektrické jednotky pro vnitrostátní rychlíky
České dráhy a Škoda Vagonka uzavřely kontrakt na dodávku 14 jednotek z osvědčené rodiny RegioPanter v úpravě pro dálkovou dopravu. Jednotky budou vyrobeny v letech 2015 a 2016 a budou nasazeny na vnitrostátní rychlíky. O přesném nasazení na konkrétní linky bude rozhodnuto v průběhu roku 2015 po dohodě s objednatelem dálkové dopravy MD ČR. Pořízení nových elektrických jednotek souvisí s přípravou na otevírání trhu dálkové osobní železniční dopravy a s postupným rušením starších rychlíkových vozů z bývalé NDR. Hodnota kontraktu je 2,6 miliardy Kč.
Nové jednotky pro rychlíky vycházejí z osvědčené koncepce elektrických jednotek RegioPanter. „Cestujícím nabídnou moderní, přehledný, světlý a klimatizovaný interiér. Nástupní prostory mají sníženou podlahu, což umožní pohodlný nástup a výstup vozíčkářům, maminkám s kočárky a malými dětmi, ale i dalším osobám se sníženou schopností pohybu a orientace včetně seniorů. Nízkopodlažní koncepce vozidla umožní také rychlý výstup a nástup ostatním cestujícím s pozitivním dopadem do délky pobytu ve stanicích,“ vyjmenovává některé výhody moderního vlaku Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.
Cestující budou mít k dispozici i další výhody známé z jednotek RegioPanter, jako jsou například elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, moderní audiovizuální informační systém s LCD displeji, palubní WiFi připojení k internetu nebo nástupní dveře ovládané tlačítky a za jízdy blokované.
Určení jednotek pro dálkovou dopravu si vyžádá ale některé úpravy, jak říká Michal Štěpán: „V každém voze budou na rozdíl od regionální verze pouze jedny nástupní dvoukřídlé dveře. Nástupní prostory budou odděleny od oddílů pro cestující příčkou s posuvnými dveřmi. V soupravě bude také více multifunkčních míst pro uložení objemných zavazadel a podélně umístěné zavazadlové police nad místy k sezení pojmou větší zavazadla než v regionální verzi jednotky. V rámci rozvoje cyklistiky věnujeme pozornost místům pro umístění jízdních kol. Pro kočárky počítáme také se zvláštními místy. Oddělené prostory se předpokládají pro cestující s malými dětmi. Dveře u prostoru pro cestující s dětmi budou ovládané tlačítkem, aby pobíhající děti tyto dveře neotvíraly svým pohybem. Ostatní dveře mezi oddíly budou automatické na fotobuňku. České dráhy požadují také instalování komfortnějších sedaček pro dálkovou dopravu. Rezervaci místa budou indikovat displeje elektronického rezervačního systému nejen u míst k sezení ale i u háků pro zavěšení jízdních kol,“ vyjmenoval Michal Štěpán některé odlišnosti od regionální jednotky RegioPanter.
Zdroj: ČD