Jak na výtluky – to je aktuální téma každé zimy!
Tento článek věnujeme osvětlení příčin a vzniku výtluků na vozovce. Většinou se o výtlucích hovoří v souvislosti se škodami po zimě. Zima každopádně odhalí problémová místa na povrchu vozovky. FOTO v článku.
Vytvoří se výtluky nebezpečné velikosti i docela nepatrné změny na povrchu vozovky, které však mohou v dalších letech být příčinou vzniku větších trhlin a výtluků. Současné škody po zimě jsou vlastně důsledkem absence systematicky prováděné údržby obrusných vrstev vozovky. Při takové údržbě by měl být povrch vozovky udržován v celistvé a uzavřené vrstvě. Podcenění běžné údržby se nevyplácí. Při otevřeném povrchu vozovky v zimních obdobích vniká voda do trhlin v obrusné vrstvě vozovky. Při mrazových cyklech dochází k rychlému poškození, degradaci poškozeného místa a je „zaděláno“na výtluk nejen v obrusných vrstvách, ale následně v ložných a konstrukčních vrstvách. Stav poškozeného místa se zhoršuje v souvislosti s dopravní zátěží, která způsobuje drolení hrany výtluku a tím jeho další rozšiřování. Výtluky se zhoršují nejen na vozovkách zatížených nákladní dopravou, ale i tam, kde jezdí často jen osobní auta.
Na 1. fotografii je vidět trhlina, která má několik lokálních rozšíření. Na 2. fotografii vidíte rozšíření trhliny na výtluky v jízdní stopě vlivem provozu. Jen pro zajímavost, v tomto místě není nijak extrémní provoz nákladních automobilů, převážně je používaná osobními automobily a výtlukům i tento provoz pomohl k jejich zvětšení.
Opravy výtluků během zimního období se provádí především z důvodu zajištění bezpečnosti provozu a často v nepříznivých klimatických podmínkách. Po ukončení zimy se při likvidaci škod využívají technologie, které umožní opravu za účelem prodloužením životnosti vozovky. V současné době lze kvalitně opravovat trhliny v obrusné vrstvě i obnovovat celistvost povrchu vozovky použitím nátěrů, mikrokoberců nebo frézování obrusné vrstvy. Chce to jen, aby o způsobu použití různých technologií rozhodovali kvalifikovaní pracovníci , práce byla provedena kvalitně a bylo k dispozici potřebné množství finančních prostředků. Každé zanedbání údržby povrchu vozovek se totiž vrátí po další zimě, kdy na otevřeném povrchu s trhlinami vzniknou nové výtluky, nazývané „škody po zimě“.
Na následujícím obrázku je znázorněn časový vývoj vzniku výtluků a „škod po zimě“.