Město Liberec zvažuje výběr lanovky na Ještěd
Snahou města je co nejdříve obnovit provoz lanovky na Ještěd. V úvahu připadají tři varianty. Liší se kapacitou kabin i náklady na pořízení a provoz. Město na svých webových stránkách připravilo informace o možných variantách i anketu, do které je možné se zapojit. Tři varianty jsou ve stávající trase dlouhé bezmála 1,2 kilometru a tři stejné v prodloužené trase o 770 metrů ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. V jedné variantě se počítá se zachováním kyvadlového provozu dvou kabin, kdy každá pojme 50 nebo 70 lidí. V druhé je navržený oběžný systém s 12 či 17 kabinami, kdy každá bude mít kapacitu deset lidí. V třetí nazývané tramvaj by byla jedna kabina zavěšená na dvou lanech pro 80 nebo 100 lidí.
1.Varianta tramvaj
Takzvaná „Tramvaj“ představuje jednu větší kabinu na dvou lanech. Využívat ji lze nejvíce dnů v roce, protože díky stabilitě jako jediná umožňuje provoz i při silnějším větru. Cena se odhaduje na až 440 milionů. Tento systém jako jediný dovoluje vytvoření případné mezistanice. Jedna kabina uveze 80-100 cestujících. „Tramvaj“ má nejnižší roční provozní náklady.
2.Varianta kyvadlová
Systém dvou kabin jedoucích „proti sobě“ přináší nejdražší řešení. Odhadované náklady jsou až 500 milionů korun. U této verze nelze zvažovat mezistanice. Musí používat dlouhé bezpečnostní „závěsy“ (držáky kabiny), což by znamenalo stavebně výrazně přestavět horní stanici. Velikost kabin počítá s převozem 50 až 70 osob.
3.Varianta oběžná
Tahle varianta by měla 12 – 17 kabinek a podpěrné sloupy (cca 10 ks). Podobná dnes jezdí na Sněžku. Každá jedna kabinka pojme max. 10 lidí. Jednalo by se o nelacinější řešení, přičemž odhadovaná investice je až 400 milionů korun. Zároveň by to její provoz vyžadoval nejvyšší roční provozní náklady a instalaci většího počtu sloupů, což by znamenalo větší zásah do krajiny.
Možnost zapojit se do ankety ZDE.
Zdroj a foto:
Statutární město Liberec