České tramvaje se chystají na cestu do Ameriky.
Nízkopodlažní tříčlánkové čtyřnápravové tramvaje INEKON 12 – TRIO se připravují v dílnách Dopravního podniku Ostrava pro cestující v Portlandu. První dohotovená tramvaj vyjela v úterý 28. prosince 2006 na zkušební jízdu Ostravou a druhou čekal test klimatizace (foto a video v článku).Další tramvaj čekal ten den test klimatizace. Zvládnout teplotu 35° C je jeden z několika speciálních požadavků amerického klienta. Kontrakt, který firma INEKON GROUP, a.s. podepsala v roce 2004 se zástupci měst Portland a Washington,D.C, je celkem na šest tramvají INEKON 12 – TRIO. Tramvaje mají oproti variantě pro české zákazníky odlišnosti. Jedná se především o plně klimatizované jednotky. Test klimatizace probíhal více než šest hodin ve speciálně upravené hale. Celá tramvaj, včetně všech kovových částí, musela být prohřátá na 35°C a následně se ověřila funkčnost klimatizační jednotky. Tramvaj je ve střední části nízkopodlažní a vybavená výsuvnou plošinou. Pro komunikaci invalidního občana s řidičem je na madle vedle dveří umístěný spínač s hlasovým propojením. Nechybí ani digitální textová tabule spolu se zvukový hlášením stanic. Američané mají také možnost výběru při placení jízdného. K tomu jsou přizpůsobené speciální platící automaty umístěné přímo v tramvaji. Cestující si mohou koupit jízdenku, platit mincí i platit přímo kartou. Taková nabídka možností placení už vyvrátí jakékoliv argumenty – nemohl jsem si koupi jízdenku! Pokuta za jízdu „na černo“ je v Portlandu vyšší než předplatné jízdného na celý rok! Požadavky amerického zákazníka vedly výrobce k pečlivé přípravě i úpravám při výrobě. Umístění dveří na obou stranách a umístění kabin pro řidiče v obou směrech si vyžádalo i zvýšený počet kabelů a vedení po obou stranách tramvaje. Na fotografiích je patrné i dvoubarevné zabarvení – opět na žádost zákazníka a pro lepší orientaci cestujících.
Tramvaje INEKON 12 – TRIO využívají i cestující v České republice – jezdí Ostravě a v Olomouci. Další tři tramvaje se kompletují opět pro amerického zákazníka – tentokrát poputují do Seattlu. České tramvaje se za velkou louží patrně líbí. A nejen to! Tramvaje jezdí po zcela nově vybudovaných tramvajových tratích a prokázalo se, že nové tramvajové spojení má výrazný dopad na novou výstavbu a budování infrastruktury města. Tramvaje začínají být z hlediska městské hromadné dopravy v některých amerických městech populárním a moderním dopravním prostředkem.
Jak se dostanou tramvaje přes „velkou louži „? Cesta bude trvat celkem 14 dnů. Z areálu Dopravního podniku Ostrava pojede 20 metrů dlouhý a 26 tun těžký nízkopodlažní tramvajový kolos na speciálním trajleru až do přístavu v Brémách. Tam bude tramvaj přeložena na loď. Po zakonzervování proti mořské soli bude tramvaj uložena do speciálního těsného bariérového obalu.
Jak se řidiči v Americe učí řídit české tramvaje? Především v Portladu již české tramvaje jezdí a řidiči i technický personál umí vše potřebné pro jejich provoz. V rámci kontraktu pro další města je zajištěno školení řidičů a také celoroční servis dvou odborných pracovníků firmy INEKOM GROUP, a.s.
Vybrané technické údaje:
Rozchod 1 435 mm
Napájecí souprava 600 V DC (750 v DC)
Maximální rychlost 70 km/hod
Délka vozu 20 130 mm
Šířka vozu 2 460 mm
Výška vozu při staženém sběrači 3 460 mm
Výška podlahy 350/780 mm
Podíl nízkopodlažní části vozu 50 %
Pohotovostní hmotnost vozidla 26 000 kg
Maximální obsaditelnost 5 osob/m2 – 140 osob
Maximální poloměr oblouku tratě
– ve vertikální rovině 250 m
– v horizontální rovině 18 m
– manipulační oblouk 16 m
Související článek – TRIO v Olomouci.