V Pardubickém kraji zkouší nové technologie oprav silnic
Správa a údržba silnic Pardubického kraje dokončila projekt s názvem Reprofilace neúnosných okrajů silnic III. třídy. Spočívá v odzkoušení nové technologie oprav okrajů vozovek a jejich konstrukcí. Ta má ušetřit nejen finanční prostředky, ale i urychlit samotné stavební práce.
Pilotní projekt se uskutečnil na silnici III. třídy mezi Medlešicemi a Dřenicemi v délce necelého jednoho kilometru. Cílem bylo odzkoušet novou technologii na výspravu propadlých okrajů silnice, kdy jsou odstraněny staré vrstvy okraje vozovky, jsou stabilizovány konstrukční vrstvy a je doplněna konstrukce. Následně je na nich položen nový povrch v podobě živičného souvrství. „Tento typ projektu se dá realizovat u silnic, které jsou ve svém středu v dobrém stavu a které není třeba zbytečně opravovat. Zjednodušeně řečeno, opravujeme pouze zhruba jeden metr na každé straně silnice a šetříme tím nejen čas, ale i peníze,“ řekl Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Celou šířku vozovky je možno opatřit různě kvalitním a různě drahým povrchem v návaznosti na požadavky dopravní zátěže. „Neznamená to, že bychom práci v tomto případě nedokončili. Chceme totiž pozorovat, jak se takto opravená vozovka bude v plném provozu chovat bez zakrytí,“ vysvětlil Miroslav Němec.
Projekt je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Pardubickým krajem. „Všichni víme, v jakém stavu silnice v České republice jsou. Vítám proto veškeré tyto aktivity, které mohou zkvalitnit práci a ušetřit finanční prostředky. Chci tyto technologie v rámci investic Pardubického kraje i nadále podporovat,“ řekla Ludmila Navrátilová, radní Pardubického kraje zodpovědná za investice a majetek.
Pardubický kraj má v zásobě další projekty, které by mohly být financovány z programu Státního fondu dopravní infrastruktury na podporu nových technologií. Jedná se například o nové typy svodidel, moderní technologie tenkovrstvých úprav silnic II. a III. třídy s protismykovými nátěry, nebo třeba ověřování nového, patentově chráněného konstrukčního řešení přejezdních mostků podél komunikací. V tomto posledním případě se jedná se o nový typ konstrukcí, který má mimo jiné snížit riziko a především následky případných nehod.
Zdroj: Pardubický kraj