Pardubický kraj zvažuje bezpečnostní opatření na silnici I/35
Silnice I/35, která je v průběhu rekonstrukce dálnice D1 nejvytíženější spojnicí mezi Čechy a Moravou, je pro řidiče nebezpečnou. Bylo tomu tak dříve a za poslední dva a půl roku zde zemřelo 22 lidí. Stoupá i počet těžce zraněných. Poslední nehoda ze 13. června, kdy u Janova při dopravní nehodě v autě uhořely dvě ženy. Krajský úřad má zájem situaci řešit a chce realizovat bezpečnostní opatření, která by mohla více chránit řidiče. Plánovány jsou opatření preventivní i konkrétní kroky, které by umožnily úpravu svislého a vodorovného značení.
Prevence na billboardech! Na deseti nejrizikovějších úsecích budou umístěny billboardy s černou siluetou znázorňující možnou oběť nehody.
Policejní kontroly! „Policejní prezident přislíbil uvolnění jednoho policejního vozidla navíc, které se od podzimu zaměří na klíčové úseky I/35. My jako kraj ve spolupráci s některými městy na trase zakoupíme nový radar. V žádném případě nechceme komplikovat život všem slušným řidičům. Ten, kdo bude jezdit bezpečně, se nemusí ničeho obávat,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Změny v dopravním značení! Pardubický kraj jedná s pardubickou správou Ředitelství silnic a dálnic o doplnění dopravních značení. „Pomoci by například mohly střídavé trojpruhy v úseku od Litomyšle po hranici s Olomouckým krajem. Šířka vozovky to zde umožňuje,“ vysvětlil hejtman. Jako velký problém se jeví nedodržování bezpečné vzdálenosti. Podle zkušeností z jiných zemí by mohla pomoci kombinace svislého a vodorovného dopravního značení. K tomu je určena zatím v našich podmínkách nepříliš známá svislá značka, která upozorňuje řidiče na bezpečnou vzdálenost při doporučené rychlosti. „Tu doplňují šipky na silnici, díky kterým řidič jednoduše pozná, jestli bezpečnou vzdálenost za autem před ním dodržuje,“ doplnil hejtman Netolický.
Seznam rizikových míst na I/35 podle Krajského ředitelství policie Pardubického kraje
popis úseku: začátek kraje – kruhový objezd Chvojenec
délka úseku: 6,0 km intenzita provozu: 10676 voz./den
popis úseku: směr. oblouk před křiž. se sil. III/3051 – křiž. se sil. III/32256 (směr Dolní Roveň) u Holic délka úseku: 4,0 km intenzita provozu: 9778 voz./den
popis úseku: Ostřetín – Vysoká u Holic délka úseku: 2,3 intenzita provozu: 10384 voz./den
popis úseku: Týnišťko – Vysoké Mýto délka úseku: 7,6 km intenzita provozu: 14821 voz./den
popis úseku: Vysoké Mýto – Hrušová
délka úseku: 4,0 intenzita provozu: 15405 voz./den
popis úseku: Tržek – Litomyšl
délka úseku: 6,0
intenzita provozu: 16017 voz./den
popis úseku: křiž. se sil. III/3530 (Janov) – křiž. se sil I/43 směr Česká Třebová
délka úseku: 9,5
intenzita provozu: 11603 voz./den
Nebezpečnost silnice I/35 souvisí s jejím směrovým a šířkovým provedením, které už po několik let neodpovídá dopravnímu vytížení. Kombinuje se zde osobní i tranzitní doprava velkých nákladních automobilů. Průjezdy městy a obcemi výrazně snižují průměrnou rychlost a to řidiče zbytečně stresuje. V přehledných úsecích zase předjíždění komplikuje hustý provozu v protisměru. Provedení úprav dopravního značení a vyznačení pruhů pro předjíždění tam, kde to šířka vozovky umožní, je dobré řešení. Takové řešení se osvědčilo už na silnici I/3 v úseku Mirošovice – Benešov.
Zvýšený dohled policie nad silničním provozem může situaci na silnici pomoci. Přítomnost policie chování řidičů vždy ovlivní! To však nemusí platit u kampaně vedené prostřednictvím billboardů. V případě hustého provozu mají řidiči dost starostí s tím, aby se mohli věnovat řízení vozidla a bezpečně projeli krizovým místem a chování rizikové skupiny řidičů billboardy neovlivní.