Obnovený provoz na železniční trati Děčín – Bad Schandau – Sebnitz – Rumburk
Po dlouhých 69 let byla trať mimo provoz a v sobotu 5. července 2014 došlo za účasti představitelů Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem a Svenem Morlockem, místopředsedou vlády Svobodného státu Sasko. Nechyběl krajský radní pro regionální rozvoj Jan Szántó, generální ředitelé Českých drah, a.s. Daniel Kurucz a SŽDC Pavel Surý, starostové měst Sebnitz a Dolní Poustevna Mike Rukh a Miroslav Jemelka, stejně jako další starostové z obou stran hranice, zastupitelé Ústeckého kraje a další..
Snahy o obnovení železničního spojení se datují cca od roku 1990, ale teprve aktivním zapojením zástupců objednavatelů dopravy, což byl na české straně Ústecký kraj a na německé Vehrkersverbund Oberelbe, se uvádí do pohybu proces skutečného znovuobnovení železničního spojení. Vzniká projekt společné objednávky jedné železniční linky po území dvou států, která bude plnohodnotně pokrývat přepravní poptávku pro všechny obyvatele a návštěvníky regionu bez ohledu na polohu hranice. V roce 2013 došlo k fyzickému propojení železničních kolejí a mohlo být připraveno samotné zabezpečení pravidelného provozu.
Nová železniční linka spojující Šluknovský výběžek s Děčínem přes německý úsek Sebnitz – Bad Schandau – Schöna ponese číselné označení U28, tedy podle schémat značení regionálních železničních linek Ústeckého kraje. Díky své poloze také získává marketingový název „Dráha národního parku“. Objednavatelem jsou Ústecký kraj a Vehrkersverbund Oberelbe (VVO) a dopravu zajišťuje dopravce České dráhy v kooperaci s německým dopravcem Deutsche Bahn. Komunikaci s cestujícími bude personál provádět plnohodnotně v českém a německém jazyce.
Praktické informace cestujícím o provozu nové regionální železniční linky U28
Rozsah provozu:
- linka jezdí v celé trase v počtu 8 párů vlaků (takt 2 hodiny), vlaky obsluhují všechny zastávky na trati v Ústeckém kraji i VVO bez omezení pro cestující obou zemí,
- v pracovní dny je ve špičce na českém území posilována až na hodinový interval,
- od 28.8.2014 rozšíření provozu ve špičkách pracovních dní ze zastávky Dolní Žleb do zastávky Schöna a v té souvislosti rozšíření spojení do Drážďan,
- rozšíření o noční spoj z Bad Schandau do Děčína.
Návaznosti:
- v Děčíně na vlaky z / do vnitrozemí (U1 směr Ústí n.L. – Most – Chomutov, rychlíky směr Ústí n.L. – Praha),
- v Mikulášovicích dolní nádraží na víkendovou železniční linku U27 směr Panský, Staré Křečany, vybrané spoje Krásná Lípa (platí pro směr od Děčína i od Šluknova),
- v Bad Schandau na vlaky příměstské železnice S-Bahn S-1 z /do Drážďan (platí pro směr od Děčína i od Šluknovského výběžku),
- od 28.8.2014 také v Schöně mezi posilovými vlaky z Děčína a linkou S-1 do Drážďan.
Tarifní podmínky:
Obecně platí více druhů tarifu podle účelu cesty, skupiny cestujícího, místa nástupu a výstupu.
Na území Ústeckého kraje platí vnitrostátní tarif ČD, tj. nástup a výstup je realizován v Čechách, i když vlak projede přes území Německa (např. z Děčín do Dolní Poustevny cena za tarifních 45 km).
Na území Německa platí vnitrostátní tarif dopravního svazu VVO, nebo pokud jede cestující mimo oblast VVO v rámci Německa, platí tarif DB (např. ze Sebnitz do Schöny tarif dle zóny VVO- 72).
Regionální tarif „Šluknov-Labe“ pro podporu místní pohraniční styku, tj. nástup je na území jiného státu než výstup. (např. z Bad Schandau do Mikulášovic). Tento tarif umožňuje širokou nabídku jízdenek (jednorázové i zpáteční, časové 7, 30 a 90 denní).
Jednodenní tarif „Labe-Elbe“. V Ústeckém kraji a ve VVO již dobře známá oblíbená síťová jízdenka umožňující celodenní cestování na železnici, regionálních autobusech a MHD na obou stranách hranice (v nabídce pro 1 osobu, pro skupinu až 5 osob, pro jízdní kolo).
Na trati bude provoz zajištěn motorovými jednotkami Desiro, které již dnes jezdí mezi Děčínem a Bad Schandau. Jedná se obezbariérová vozidla s klimatizací, akustickým informačním systémem as prostorem pro přepravu cestujících na vozíku a rozšířenou přepravou zavazadel.