Ministerstvo dopravy má připravenou koncepci vysokorychlostních drah


0 0 votes
Hodnocení článku

(15:30)Z Ostravy do Prahy za necelé dvě hodiny po železnici, to bude zcela reálné po vybudování vysokorychlostních tratí, kdy vlaky budou jezdit i více než dvou set kilometrovou rychlostí.  Na mezinárodní konferenci Transport, kterou v Ostravě pořádalo 8.-9. 11. 2011 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, to řekl Jindřich Kušnír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR.  Na budování vysokorychlostních tratí v Česku  by se měla podílet Evropská unie.

„Podle nové dopravní strategie EU, která určila hlavní dopravní síť v Evropě, se musíme do výstavby vysokorychlostních tratí zapojit. Podle nové dopravní koncepce transevropských dopravních sítí by se totiž do roku 2030 měla délka vysokorychlostních tratí v Evropě ztrojnásobit a do roku 2050 by potom měla být propojena hlavní města a velké aglomerace,“ vysvětlil Jinřich Kušnír.

Páteřní vnitrostátní směr vysokorychlostních tratí by měl být paralelou k dálnici D1 po trase Praha-Brno-Ostrava. „Ke každé trati celé koncepce je vypracovaná studie technického řešení i  s orientačními náklady, přičemž náklady na páteřní trať, která vede z Prahy přes Brno do Ostravy, by se měly pohybovat řádově orientačně kolem dvou set miliard korun v dnešních cenách,“ upřesnil Jinřich Kušnír s tím, že celkové náklady na budování vysokorychlostních tratí v Česku podle současné koncepce s perspektivou dalších čtyřiceti let by mohly dosáhnout zhruba 350 miliard korun a podílela by se na nich Evropská unie. U páteřní osy, která vede z Prahy do Ostravy, je v plánu výstavba úplně nových částí Praha – Brno a Přerov-Ostrava a  modernizace úseku Brno – Přerov na rychlost dvou set kilometrů.  „ Na této trati bude opravdu potom reálné, aby cesta z Ostravy do Prahy trvala po železnici hodinu a padesát minut,“ uvedl Jindřich Kušnír.

Pokud jde o napojení na mezinárodní síť vysokorychlostních železnic, tak se počítá s výstavbou ve třech hlavních směrech  Berlín- Praha – Brno – Vídeň, dále Vídeň – Brno – Ostrava – Varšava a Mnichov- Praha – Varšava. „Kdy a které trati se budou stavět nejdříve, teď bude záležet na rozhodování v Bruselu i okolních státech, Polsku, Rakousku a Německu, které jsou s přípravou i výstavbou vysokorychlostní železnice mnohem dál,“ řekl Jindřich Kušnír.

Kromě železniční dopravy se na konferenci Transport zástupci Evropské unie, představitelé ministerstev dopravy Česka, Slovenska, Polska a Rakouska společně s řadou odborníků na dopravu a logistiku věnovali také regionální dopravním prioritám v kontextu nové dopravní strategie Evropské unie. Účastníci konference vyzvali všechny zodpovědné instituce k urychlení výstavby přetížení silnice I/11 a kapacitním napojením na Slovensko, která vede napříč celým Moravskoslezským krajem, a jejímu zařazení, stejně tak i komunikace R49, do priorit transevropské dopravní sítě TEN-T.  „Tak by se mohla jejich výstavba a modernizace dostat do Operačního programu Doprava na léta 2014 –2020 abyl by zajištěn alternativní přísun nutných finančních prostředků z EU,“ vysvětlil generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian.

Dalšími tématy letošního ročníku konference byla vodní doprava či spolupráce v rámci severojižní evropské dopravní osy Balt-Jandran. Vybrané instituce z pěti zemí podél dopravního koridoru od Baltského moře po Jadran, jež prochází také Moravskoslezským krajem, vytvořily projekt BATCo- Baltic Adriatic Transport Cooperation. „Na projektu se podílí Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje jako jediný zástupce z Česka,“ uvedl ředitel konference Transport a přímý účastník projektu BATCo Pavel Santarius. Snahou projektu je právě urychlit realizaci vysokorychlostního železničního spojení podél osy a přesunout část silniční přepravy na železnici, chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy, zajistit zaměstnanost posílením ekonomik jednotlivých oblastí a zlepšit mezinárodní spolupráci.

„V rámci konference rovněž proběhlo zasedání Řídícího výboru pro VI. Panevropský dopravní koridor v čele s předsedou Wojciechem Zarnochem. V průběhu konference se také uskutečnilo zasedání národních korespondentů Evropské charty bezpečnosti silničního provozu,“ řekl  Pavel Santarius.

Konference TRANSPORT se letos konala již popatnácté. Mezi významnými hosty nechyběli představitelé Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje i zástupci krajů dalších, představitelé statutárního města Ostravy. Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a statutární město Ostrava finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů.

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Dálniční kupóny v roce 2008 podraží.4. října 2007 Dálniční kupóny v roce 2008 podraží. Vláda ČR na svém jednání 25.9.2007 schválila novelu vládního nařízení platnou od 1.12.2007, kterou dojde ke zdražení dálničních kupónů. Vozidla 3,5 tuny Roční 1.000,- Kč, měsíční 330,- Kč, […]
  • České dráhy informují o dopravních opatřeních na trati č.03625. února 2012 České dráhy informují o dopravních opatřeních na trati č.036 Z provozních důvodů je nutné ve dnech od 21. února 2012 až do ODVOLÁNÍ na trati 036 Liberec - Tanvald - Szklarska Poręba Górna přistoupit k následujícím opatřením: - u osobních vlaků […]
  • V Bruntále se zaměřili na přechody pro chodce.23. dubna 2005 V Bruntále se zaměřili na přechody pro chodce. Dopravní komise města Bruntál projednala a navrhla další přechody , na kterých bude provedeno  přisvětlení dodatečných osvětlením.V uplynulém roce se podařilo zlepšit viditelnost na sedmi […]
  • V Blatné se realizují stavební úpravy proti stoleté vodě12. června 2012 V Blatné se realizují stavební úpravy proti stoleté vodě Státní podnik Povodí Vltavy začal s realizací protipovodňových opatření ve městě Blatná, které by měla chránit intravilán města proti stoleté povodni. Celkové náklady stavby dosáhnou téměř […]
  • Dochází ke zpřísnění podmínek příjezdů do ČR pro cizince27. prosince 2021 Dochází ke zpřísnění podmínek příjezdů do ČR pro cizince Na základě ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví dojde od dnešního dne ke zpřísnění podmínek příjezdu do ČR pro cizince. Změnou je povinnost před příjezdem do ČR absolvovat PCR […]
  • Oprava mostu u obce Ořech omezí dopravu na pražském okruhu26. dubna 2019 Oprava mostu u obce Ořech omezí dopravu na pražském okruhu Od soboty 27. dubna 2019 začne Technická správa komunikací s další fází opravy mostu X 031 Ořech přes pražský okruh na D0. Oprava mostu začala v jeho horní části 11. března. V […]
  • V Pardubicích hlídají rychlost radary10. března 2009 V Pardubicích hlídají rychlost radary Na území města je rozmístěno celkem 33 přípojek, ke kterým je možné připojit měřiče rychlosti. Průběžně bude v provozu celkem 12 měřičů rychlosti a jejich umístění se bude dle potřeby […]
  • Asfaltové vozovky 200731. července 2007 Asfaltové vozovky 2007 Ve dnech 27. - 28. listopadu 2007 se v prostorách DK Metropol v Českých Budějovicích uskuteční  konference věnovaná problematice výstavby a údržby asfaltových vozovek. Součástí bude i […]
  • Praha bude mít nový přívoz10. července 2015 Praha bude mít nový přívoz V pátek 7. srpna 2015 bude zahájen zkušební provoz nového přívozu, který bude propojovat Holešovice (Pražská tržnice), ostrov Štvanice a Karlín (stanoviště Rohanský ostrov). Přívoz bude […]
  • Kde najdeme dopravní informace?9. května 2010 Kde najdeme dopravní informace? V současné době jsou informace týkající se dopravy zahrnuty v systému mnoha internetových stránek. Jak se v nich vyznat? Čím jsou zajímavé?Dopravní info - portál jednotného dopravního […]
Stránka načtena za 2,45328 s | počet dotazů: 198 | paměť: 25623 KB. | 21.11.2024 - 12:44:41