Tunel Blanka je nejsledovanější podzemní stavba v Praze
V pondělí 10.října 2008 došlo v 10.15 k porušení nadloží tunelu v prostoru Stromovky a následně se provalily zvlhlé sedimenty vltavské terasy do tunelu. V současné době probíhají práce spojené se zajištěním vzniklé kaverny a omezení přítoku podzemních vod do prostoru stavby tunelu.Původní prolomení nadloží bylo menšího rozsahu 2×2 metry. Přítok vody však celou situaci zkomplikoval a přes veškerá dostupná a dohodnutá technická řešení a sanační opatření se kráter zvětšil na cca 30 metrů. Prostor kolem kráteru byl oplocen a byly zahájeny práce na likvidaci kaverny. Před tím než došlo k propadu povrchu terénu se podařilo zajistit prostor parku i pracoviště v podzemí tak, že nedošlo ke škodám na majetku ani ke zranění. Zabezpečovací práce probíhají z povrchu i v podzemí. Zásadním úkolem je zamezit přítok vody do tunelu. Dle tiskového mluvčího Metrostavu pana Františka Poláka probíhají práce následujícím způsobem.“Aktuálně provádíme vyplňování prostoru kaverny betonem (jakousi plombou) na úroveň hladiny podzemní vody. Tato plomba má za úkol rozepřít kavernu, zamezit dalšímu propadání zeminy a omezit přítok podzemní vody do tunelu. Po dokončení betonáže budeme zřejmě injektáží utěsňovat rozhraní mezi betonem a stěnami kaverny, kde po rozrušené hornině proniká podzemní voda. Po těchto opatřeních a stabilizaci horniny v sopuchu kaverny začneme odtěžovat horninu z prostoru tunelu.“
K propadu nadloží došlo v místě rozšiřování tunelu z důvodů vybudování bezpečnostního zálivu, který je pro tunely nezbytným vybavením dle evropských norem. Bezpečnostní zálivy jsou budovány u tunelů větších délek pro odstavení havarovaného auta. Projektová délka zálivu je 53 metrů. Vlastní práce probíhají tak, je nejdříve vyražen a zabezpečen tunel a poté je v určeném místě rozšířen o potřebný prostor zálivu.
Metrostav si s Blankou skutečně užije. Ve Stromovce se řešila podobná situace již v květnu tohoto roku – viz. článek.