Co se ukrývá v obrovské hale JOB AIR umístěné u letiště Ostrava – Mošnov?


n200810261208 PA186868
0 0 votes
Hodnocení článku

V rámci Dne stavitelství a architektury měla dne 18.10.2008 veřejnost možnost prohlédnout si jedinečnou konstrukci opravárenského centra letadel JOB AIR a sledovat opravu letadel z nadhledu.  FOTO v článku.

Stavbu opravárenského centra tvoří obrovská hala pro opravu letadel a provozní pětipatrová provozní budova.Stavba je umístěna v severní části stojánky letiště  a je součástí průmyslové zóny v okolí letiště.Koncepce statického řešení stavby i její výstavba je v ČR unikátní. Ocelová konstrukce haly je uložená na železobetonových patkách a pasech. Na ocelovou konstrukci bylo použito 1 00 tun oceli. Stěny haly jsou opláštěné ocelovými sendvičovými panely a na střeše byly použity  panely typu Domico. Podlaha haly je z předpjatého betonu a v konstrukčních vrstvách jsou vedeny rozvody kanalizace, elektrické vedení i datové kabely. V podlaze je umístěno 4 km topného potrubí pro zajištění vytápění. Pro přístup k mediím vedených pod podlahou jsou pod podlahou umístěny i podlahové rozvaděče.

JOBAIR - letiště Ostrava JOBAIR - letiště Ostrava

JOBAIR - letiště Ostrava JOBAIR - letiště Ostrava

Z hlediska stavby je unikátní ocelová konstrukce haly opravárenského centra. Použitím nové progresivní koncepce řešení předpjaté ocelové konstrukce bylo dosaženo snížení až 25% hmotnosti konstrukce. Aby bylo možné překlenout rozměrnou halu, použil projektant  ocelový systém sedmi příčných vazeb na rozpětí 143,5 metrů ve vzdálenosti po 12 metrech. Velkou pozornost projektantů vyžadoval nadvratový nosník z příhradové konstrukce, který slouží k zajištění kovové kolejnice a přenosu sil od hangárových dveří. Pohyb težkých vrat i související změny konstrukce vlivem proměnlivého počasí i pohyb nadvaratového nosníku o nahodilého zatížení eliminují teleskopy v horní části konstrukce vrat. Střešní panely jsou řešeny jako nosníky s převislými konci a jsou přímo uloženy na horní pás příhradového vazníku. Velkým úkolem pro projektanty bylo zhodnocení klimatického zatížení. Důležitý byl výpočet tvarových součinitelů při zatížení větrem s ohledem na různé varianty otevřených dveří haly. Projektant nejprve provedl teoretické výpočty modelováním vzdušného proudu a potom kompilací noremních hodnot a závěrů teoretických výpočtů určil tvarové součinitele  zatížení. Ocelová konstrukce  střechy haly byla provedena na zemi a poté zvednuta na nosné prvky do výše 21 metrů. Při zdvihání střechy bylo využito 14 hydraulických jednotek. Každá hydraulická jednotka zvedala sto tun  a celý proces zdvihu trval tři dny.

Rozměry ocelové haly 143,5×77,3×21,5 metrů. 

Termíny stavby : 10/2006 – 12/2007

Investiční náklady 1,1 mld. Kč

Investor JOB AIR – Central EUROPE AIRCRAFT MAINTENANCE a.s.

Generální projektant : HUTNÍ PROJEKT OSTRAVA a.s.

Projektant ocelové konstrukce – EXCON, a.s. 

Dodavatel : VÍTKOVICE a.s., VÍTKOVICE REVMONT a.s., VOKD.a.s.

Dodavatel střešního pláště – DOMICO CZ, spol.s.r.o.

Dodavatel posuvných vrat : JEWERS DOORS Ltd.

Společnost JOB AIR je jedním z největších  údržbových center v Evropě, které se zabývá servisem a těžkou údržbou letadel typu BOEING a SAAB. V centru v Mosnově je zaměstnáno  cca 400 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, z nichž někteří jsou absolventi  VŠB-TU Ostrava.

 

 

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Defektoskopie 200329. září 2003 Defektoskopie 2003 19..11. - 21.11.200333. mezinárodní konference a výstava NDT techniky Místo konání: Kulturní dům NH Ostrava Pořadatel: Česká společnost pro nedetruktivní testování e-mail: […]
  • Obslužná silniční komunikace souběžná28. prosince 2007 Obslužná silniční komunikace souběžná Vedlejší komunikace spojující důležitější komunikace s budouvami nebo podniky v okolí hlavní silnice a připojující se na nejdůležitější silnice pouze v omezeném počtu přístupů.
  • D11 – gen.ř. RSD Lausman24. května 2023 D11 – gen.ř. RSD Lausman
  • Počasí zkomplikovalo situaci na dálnici D120. března 2008 Počasí zkomplikovalo situaci na dálnici D1 Hromadné havárie osobních a nákladních automobilů zkomlikovaly dopravní situaci v úseku 100 km a 128 km. Foto v článku.Situace v pátek 21.3.2008 dopoledne - na dálnici pokračují práce […]
  • Společnost Pars nova zmodernizuje 93 vozů pro České dráhy2. března 2015 Společnost Pars nova zmodernizuje 93 vozů pro České dráhy Ve dvou tendrech na provedení modernizace osobních železničních vozů pro České dráhy porazila společnost  ve výběrových řízeních další uchazeče z České republiky, Polska nebo Slovenska. […]
  • Čtyřkoly7. července 2003 Čtyřkoly Železo-dřevěný most na Sázavou   Čtyřkoly Silniční most překlenuje řeku Sázavu a spojuje obec Čtyřkoly s obcí Lštění severně od Benešova. Ocelový příhradový most má dvě […]
  • Liberec plánuje novou lanovku na Ještěd18. ledna 2005 Liberec plánuje novou lanovku na Ještěd Nová čtyřsedačková lanovka má rozšířit služby a nabídku pro sportovní nadšence ve Sportovním areálu v Liberci.Finanční prostředky se snaží město získat pomocí úvěru a dotací EU. Díky […]
  • Ulice K Barrandovu se bude opravovat2. září 2011 Ulice K Barrandovu se bude opravovat Ulice, která po dlouhá léta nahrazovala Pražský okruh, dostane nový povrch. Technická správa komunikací hl. města Prahy nechá opravit vozovku postupně v obou směrech. Od 6.9. do […]
  • Veletrh INVEX 20063. října 2006 Veletrh INVEX 2006 Ve dnech 9. - 13. října 2006 proběhne na Výstavišti Brno veletrh určený profesionálům, kteří se zajímají o  novinky a podněty z oblasti informačních a komunikačních technologií. Souběžně […]
  • Krajiny 5. etapy představené společností Soudah Development – #Dakar20226. ledna 2022 Krajiny 5. etapy představené společností Soudah Development – #Dakar2022
Stránka načtena za 2,30741 s | počet dotazů: 198 | paměť: 24573 KB. | 04.05.2024 - 13:52:53