Co se ukrývá v obrovské hale JOB AIR umístěné u letiště Ostrava – Mošnov?
V rámci Dne stavitelství a architektury měla dne 18.10.2008 veřejnost možnost prohlédnout si jedinečnou konstrukci opravárenského centra letadel JOB AIR a sledovat opravu letadel z nadhledu. FOTO v článku.
Stavbu opravárenského centra tvoří obrovská hala pro opravu letadel a provozní pětipatrová provozní budova.Stavba je umístěna v severní části stojánky letiště a je součástí průmyslové zóny v okolí letiště.Koncepce statického řešení stavby i její výstavba je v ČR unikátní. Ocelová konstrukce haly je uložená na železobetonových patkách a pasech. Na ocelovou konstrukci bylo použito 1 00 tun oceli. Stěny haly jsou opláštěné ocelovými sendvičovými panely a na střeše byly použity panely typu Domico. Podlaha haly je z předpjatého betonu a v konstrukčních vrstvách jsou vedeny rozvody kanalizace, elektrické vedení i datové kabely. V podlaze je umístěno 4 km topného potrubí pro zajištění vytápění. Pro přístup k mediím vedených pod podlahou jsou pod podlahou umístěny i podlahové rozvaděče.
Z hlediska stavby je unikátní ocelová konstrukce haly opravárenského centra. Použitím nové progresivní koncepce řešení předpjaté ocelové konstrukce bylo dosaženo snížení až 25% hmotnosti konstrukce. Aby bylo možné překlenout rozměrnou halu, použil projektant ocelový systém sedmi příčných vazeb na rozpětí 143,5 metrů ve vzdálenosti po 12 metrech. Velkou pozornost projektantů vyžadoval nadvratový nosník z příhradové konstrukce, který slouží k zajištění kovové kolejnice a přenosu sil od hangárových dveří. Pohyb težkých vrat i související změny konstrukce vlivem proměnlivého počasí i pohyb nadvaratového nosníku o nahodilého zatížení eliminují teleskopy v horní části konstrukce vrat. Střešní panely jsou řešeny jako nosníky s převislými konci a jsou přímo uloženy na horní pás příhradového vazníku. Velkým úkolem pro projektanty bylo zhodnocení klimatického zatížení. Důležitý byl výpočet tvarových součinitelů při zatížení větrem s ohledem na různé varianty otevřených dveří haly. Projektant nejprve provedl teoretické výpočty modelováním vzdušného proudu a potom kompilací noremních hodnot a závěrů teoretických výpočtů určil tvarové součinitele zatížení. Ocelová konstrukce střechy haly byla provedena na zemi a poté zvednuta na nosné prvky do výše 21 metrů. Při zdvihání střechy bylo využito 14 hydraulických jednotek. Každá hydraulická jednotka zvedala sto tun a celý proces zdvihu trval tři dny.
Rozměry ocelové haly 143,5×77,3×21,5 metrů.
Termíny stavby : 10/2006 – 12/2007
Investiční náklady 1,1 mld. Kč
Investor JOB AIR – Central EUROPE AIRCRAFT MAINTENANCE a.s.
Generální projektant : HUTNÍ PROJEKT OSTRAVA a.s.
Projektant ocelové konstrukce – EXCON, a.s.
Dodavatel : VÍTKOVICE a.s., VÍTKOVICE REVMONT a.s., VOKD.a.s.
Dodavatel střešního pláště – DOMICO CZ, spol.s.r.o.
Dodavatel posuvných vrat : JEWERS DOORS Ltd.
Společnost JOB AIR je jedním z největších údržbových center v Evropě, které se zabývá servisem a těžkou údržbou letadel typu BOEING a SAAB. V centru v Mosnově je zaměstnáno cca 400 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, z nichž někteří jsou absolventi VŠB-TU Ostrava.