České dráhy nabízejí přímé spojení z Prahy na Šumavu
První vlakový spoj vyjel z hlavního města až do Nového Údolí v pátek 5.května 2017. Národní dopravce se tím vrací ke spojům, které měl v nabídce do roku 2010. Expresní vlak František Seidel zajistí spojení do turisticky atraktivní části Šumavy a navazující autobusové spojení do Pasova. Přímé spojení na Šumavu je prodloužením expresního vlaku Ex 531 / 532 Josef Seidel. Ten vyjíždí v 8:02 z Prahy hl.n., do Českých Budějovic přijíždí v 10:02 a do Českého Krumlova, kde dosud končil, v 10:50. Odtud bude vlak nově pokračovat až do Nového Údolí jako rychlík vyšší kvality (Rx) pojmenovaný po synovi Josefa Seidla Františkovi. Příjezd do Nového Údolí bude ve 12:16. Zpět z Nového Údolí vlak odjede ve 12:35, do Českého Krumlova přijede ve 14:00, do Českých Budějovic v 15:42 a do Prahy hl.n. v 16:57.
Na konečné zastávce vlaku v Novém Údolí na Prachaticku začal fungovat nový moderní bezbariérový terminál pro přestup mezi vlaky na autobusy v srpnu 2011. Bylo zde vybudováno nové nástupiště s příjemnou bezbariérovou rampou, vzdušný dřevěný přístřešek se sedlovou střechou a asfaltová točna pro autobusy. Investorem nového přestupního terminálu je Správa železniční dopravní cesty, která stavbu za zhruba sedm milionů korun zaplatí s vydatnou pomocí Evropské unie, ta uhradí 85 procent nákladů.
Přímé expresy do Nového Údolí budou v době od 6. května do 4. června jezdit v sobotu a v neděli, v letní sezóně od 10. června do 17. září denně a od 23. září do 29. října opět v sobotu a v neděli.
Osada Nové Údolí(Neuthal ) byla pro strážce hranic a dřevaře založena knížetem Schwarzenbergem kolem roku 1795. V roce 1910 byla přes obec od Černého Kříže postavena železnice, která přes německou obec Haidmühle pokračovala do Pasova. Nové Údolí v té době čítalo 34 domů a 271 obyvatel – z toho 259 německé národnosti. V obci fungovala stanice četnictva, finanční stráže, německá škola, obchod, dva ubytovací hostince, schwarzenberská lesovna, hasičská zbrojnice, taneční parket a železniční stanice. Po druhé světové válce došlo k vysídlení německých obyvatel, přeshraniční železnice byla zrušena.
V roce 1948 byla vytrhána trať v úseku Nové Údolí – Haidmühle a obec se ocitla za železnou oponou, zbylí osadníci obec museli opustit a domy byly rozbořeny. Z dříve rušné pohraniční osady Nové Údolí zbyla jen jedna bývalá stodola, chalupa se nedochovala žádná. Funguje zde hraniční přechod pro pěší a cyklisty. V roce 1999 tu byl postaven turistický hotel.
Od roku 1990 je železnice na české straně hranice opět v provozu. Hraniční přechod (Česká republika – Spolková republika Německo) Stožec – Haidmühle funguje pro pěší turisty, cyklisty, lyžaře.