Visutá dráha ve Wuppertalu slaví 120 let od vzniku


Wuppertal
0 0 votes
Hodnocení článku

Wuppertaler Schwebebahn je systém veřejné dopravy ve Wuppertalu, který byl otevřen 1. března 1901. Nadzemní dráha je považována za dominantu města a od 26. května 1997 je zapsána v seznamu památek. Provozovatelem je společnost Wuppertaler Stadtwerke (WSW), resp. její dceřiná společnost WSW mobil. Oficiální název je Einschienige Hängebahn System Eugen Langen, Langen sám vytvořil neologismus „Schwebebahn“. Před založením města Wuppertal v roce 1929 byl běžný název „Schwebebahn Barmen-Elberfeld-Vohwinkel“.

Wuppertalská visutá železnice je technicky definována jako jednokolejná (podkategorie visutá železnice) nebo také jako jednokolejná visutá železnice. Termín „závěsná železnice“ je technicky nesprávný, protože na rozdíl od magnetické levitační železnice dochází ke stálému kontaktu mezi kolejí a vozidlem a na rozdíl od lanové levitační železnice je kolej pevná. Původně byla wuppertalská lanová dráha podle pruského zákona o malých drahách klasifikována jako malá dráha podobná vlečce, a tedy z hlediska dopravního práva jako železnice. V roce 1943 byla koncese změněna na tramvajovou trať.Nyní je podobně jako metro považována za tramvajovou trať zvláštního provedení a je provozována podle vyhlášky o výstavbě a provozu tramvajových tratí (BOStrab). S metrem má společné to, že je zcela oddělen od individuální dopravy.

Informace o tarifu

Wuppertalská visutá železnice je od roku 1980 začleněna do Dopravního sdružení Rýn-Ruhr (VRR). Prochází tarifní zónou 65 Wuppertal západ i tarifní zónou 66 Wuppertal východ, a leží tak v oblasti jízdního řádu 6. U VRR je visutá železnice vedena jako městská železniční trať 60. Na rozdíl od ostatních linek Stadtbahn Rhein-Ruhr je však dodatek „U“ vynechán. Číslo linky původně nebylo na vozidlech uvedeno a bylo možné je nalézt pouze v publikacích o jízdních řádech a na mapách sítě. Teprve s uvedením nejnovější generace vozidel v roce 2016 bylo dočasně zobrazeno i číslo linky; do té doby se místo něj zobrazuje piktogram zavěšení.

Wuppertalská visutá železnice vede jako meziměstská trať z Wuppertalu-Oberbarmenu přes Barmen, Elberfeld a Elberfeld-západ do Wuppertalu-Vohwinkelu; protíná město od severovýchodu k jihozápadu. Vzhledem k údolní poloze a z ní vyplývající stuhové topografii Wuppertalu umožňuje zvolená trasa přístup k velké části nejoblíbenějších cílů města po visuté železnici. Kromě toho nebyla pro závěsnou železnici využita téměř žádná cenná plocha pro pozemní dopravu.

Trasa

Délka trasy je 13,3 kilometru, délka trati 28 kilometrů. Z toho 26,6 km tvoří hlavní traťové koleje a 1,4 km koleje provozní. Na prvních 10,6 km sleduje trať tok řeky Wupper ve výšce asi dvanácti metrů, zde vodní dílo přesně určilo trasu. Na úrovni stadionu u zoologické zahrady opouští Wupper vpravo, přechází spolkovou silnici 228 a překonává zbývajících 2,7 km ke konečné zastávce Vohwinkel Schwebebahn ve výšce asi osmi metrů mezi domy podél Sonnborner Straße, Eugen-Langen-Straße, Kaiserstraße a Vohwinkeler Straße.

Tento úsek se nazývá „Landstrecke“. Hovorový alternativní název je „Gardinenstangenstrecke“ (úsek se záclonovou tyčí), protože nemravným obyvatelům tam provozní společnost při stavbě železnice zaplatila záclony, aby cestující nemohli nahlížet do svých domovů. Zejména ve večerních hodinách to mělo zabránit tomu, aby ženy během večerní toalety v budoáru pozorovali „pánové pochybné pověsti“.

Na rozdíl od „vodní trasy“ má „suchozemská trasa“ výrazné stoupání s maximálním sklonem čtyři procenta. Nejvyšším bodem celé trati je konečná stanice ve Vohwinkelu ve výšce 180 metrů nad mořem. Nejnižším bodem je přechod z pevniny na vodní cestu u hlavního kostela v Sonnbornu, kde je trať ve výšce 142 metrů nad mořem. Závěsná dráha je díky své konstrukci v celé délce dvoukolejná a je provozována v pravostranném provozu. Obě směrové koleje vedou ve vzdálenosti čtyř metrů od sebe. Obecně lze říci, že poloměr oblouku je 90 metrů, pouze dva oblouky mají poloměr asi 75 metrů.

V Sonnbornu (okres Elberfeld-západ) křižuje visutá dráha na úrovni Sonnborner Kreuz spolkovou dálnici 46. Bezprostředně před konečnou stanicí ve Vohwinku vede pod stojanem visuté dráhy krátký úsek solingenského trolejbusu, ale od prodloužení autobusové linky 683 do stanice Vohwinkel se zde již trolejové vedení nepoužívá, protože autobusy již dříve přepínají na pomocný pohon. Dalším významným bodem trati je železniční most Sonnborner, na kterém se kříží železniční trať Düsseldorf-Elberfeld s visutou železnicí.

Jízdní doba na celé trati je 28 až 30 minut v závislosti na denní době a dni v týdnu.Provozovatel eviduje 24,8 milionu cestujících ročně, přičemž ve všední dny přepraví v průměru 82 000 osob. Každý cestující ujede na visuté železnici v průměru 4,7 km.


Foto: guillanst | Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • V Ústeckém kraji vyjela na trať Regionova.30. ledna 2007 V Ústeckém kraji vyjela na trať Regionova. Ve čtvrtek 25. ledna 2007 byly na nádraží v Ústí nad Labem slavnostně uvedeny do provozu dvě modernizované motorové jednotky Regionova řady 814 -914.  V kraji bude v blízké budoucnosti […]
  • Loď pro bezdomovce kotví v Praze .1. února 2007 Loď pro bezdomovce kotví v Praze . Ve středu 31. ledna 2007 byla představena veřejnosti unikátní plovoucí noclehárna jménem Hermes. Dvoupatrová loď kotví na levém břehu Vltavy v těsné blízkosti Štefánkova mostu pod vjezdem […]
  • Jihočeský kraj plánuje lanovku na rakouský Hochficht5. listopadu 2009 Jihočeský kraj plánuje lanovku na rakouský Hochficht Plánované dopravní stavby v okolí Lipna jsou především snahou Jihočeského kraje o oživení a zvýšení turistické atraktivity kraje. O plánech na elektrickou trať kolem Lipna jsme již psali. […]
  • Nová testovací centra umožní řidičům kamionů cestu do Německa15. února 2021 Nová testovací centra umožní řidičům kamionů cestu do Německa Při cestě do Německa musí mít nyní aktuální negativní test i řidiči kamionů. Z pendlerů budou moci do Německa jen zdravotníci nebo vybrané profese, cesta bude umožněna také z humanitárních […]
  • Modernizace a úspory: Úspěchy Železniční správy v roce 202326. března 2024 Modernizace a úspory: Úspěchy Železniční správy v roce 2023 Železniční správa zaznamenala loňský nárůst příjmů a úspory díky nižší spotřebě energie. Dnešní schválení účetní závěrky za rok 2023 ze strany správní rady Železniční správy ukazuje na […]
  • Nevíte si rady s financováním infrastruktury v obci?11. května 2016 Nevíte si rady s financováním infrastruktury v obci? Ministerstvo pro místní rozvoj zadalo v loňském roce Ústavu územního rozvoje zpracovat publikaci „Průměrné ceny dopravní a technické infrastruktury“. Tato publikace je již zpracovaná a […]
  • Dopravní opatření během Pražského maratonu5. května 2022 Dopravní opatření během Pražského maratonu V neděli 8. května 2022 se v Praze koná 26. ročník Pražského maratonu – Volkswagen Maraton Praha 2022 a jeho doprovodná akce dm Rodinný běh Praha 2022. Tuto významnou mezinárodní sportovní […]
  • Nová rolba bude upravovat Jesenickou magistrálu10. prosince 2020 Nová rolba bude upravovat Jesenickou magistrálu Bezmála třemi milióny korun přispěl Olomoucký kraj na pořízení nové rolby, která bude upravovat běžecké stopy v Jeseníkách. Stroj má obhospodařovat především nejvytíženější Jesenickou […]
  • DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ ve stavební škole18. ledna 2018 DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ ve stavební škole Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto zve na DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ, který proběhne v sídle školy v Komenského ulici v pátek 19. ledna 2018 od 13.00 do 17.00 a v […]
  • Regionální dráhy v Ústeckém kraji zahajují letní provoz26. června 2013 Regionální dráhy v Ústeckém kraji zahajují letní provoz Prázdninové období přeje turistice a zajímavým projektům. Mezi ně patří i zpřístupnění technických památek i využití tratí, které neztratily nic ze svého kouzla a lákají k projížďce. […]
Stránka načtena za 2,22045 s | počet dotazů: 202 | paměť: 24392 KB. | 16.07.2024 - 02:58:19