V Sofii budou jezdit soupravy metra od Škoda Group
Škoda Group získala zakázku na dodávku osmi souprav metra do bulharské metropole Sofie. Hodnota kontraktu přesahuje 1,6 miliardy Kč. Výroba čtyřvozových souprav pro dopravce Metropoliten EAD bude probíhat ve výrobních závodech skupiny v Ostravě a Plzni. Metro koncepčně navazuje na soupravu dodávanou do Varšavy, na rozdíl od ní ale bude to sofijské vybaveno klimatizací. Nová vozidla vstoupí do provozu v roce 2026 a budou jezdit na linkách 1, 2 a 4. Není to poprvé, kdy Škoda dodává vozidla do Bulharska. Od roku 2010 dodala do pěti bulharských měst 210 trolejbusů.
„Zprovozněním nové stanice metra, která se nachází mezi stanicemi Slivnica a Obelia, se zkrátí interval jízdy vlaků na druhé lince metra, což je nutné kvůli zvýšenému toku cestujících ve špičce. To bude spolu s nezbytným částečným zkrácením intervalů ve špičce na linkách 1 a 4 umožněno právě díky 8 novým vlakům. Pro zajištění budoucího efektivního provozu linek 1, 2 a 4 se počítá s tím, že spuštění provozu nové stanice bude probíhat současně s dodávkou výše uvedených vlaků Škoda,“ říká Stoyan Braotev, výkonný ředitel Metropoliten EAD.
Sofijské metro denně přepraví více než jeden milion cestujících, kteří budou moci zanedlouho ke svým cestám využít moderní osmdesátimetrové soupravy od Škoda Group. V bulharském hlavním městě jezdí metro částečně také po povrchu, čemuž je i uzpůsobena konstrukce vozidla. Nová vozidla budou s ohledem na teplé podnebí regionu vybaveny výkonnou klimatizací, která zajistí vysoký komfort cestování i během teplých letních měsíců. Samozřejmostí jsou dva prostory pro osoby na invalidních vozících, které zajistí přístupnost i pohodlnou přepravu všech osob bez rozdílu.
Vlaky budou vybaveny také zabezpečovacím systémem s automatickou regulací rychlosti. Tento systém zajišťuje bezpečnou jízdu na trase tím, že reguluje rychlost provozu a zabraňuje dohánění vlaků. Soupravy budou poháněny trakčními třífázovými asynchronními motory, při brždění bude využívána rekuperace – tedy vracení elektrické energie zpět do napájecí sítě. Soupravy metra pro Sofii se budou vyrábět ve výrobních závodech Škoda Group v Ostravě a Plzni. Metro v Sofii je provozováno na standardním rozchodu 1 435 mm, napájeno je skrze stykovou (třetí) kolejnici. Napájení je stejnosměrné a jmenovité napětí 750 ± 250 V. Konstrukční rychlost nových souprav v Sofii bude 90 km/h.
Zdroj a foto:
Škoda Group