V Olomouci začala závěrečná fáze rekonstrukce přednádražního prostoru


0 0 votes
Hodnocení článku

Od roku 2001 se postupně mění prostor před nádražím v Olomouci a  závěrečná etapa rekonstrukce potrvá až do července 2010. Po dokončení všech prací se výrazně změní řešení celého prostoru a bude uveden do provozu odbavovací terminál s elektronickým informačním systémem. Vizualizace realizované stavby v článku.Po přestavbě bude prostor výrazně upřednostňovat pěší a hromadnou dopravu, zvýší se bezpečnost provozu a komfort pro cestující. V současné době se zahajují práce související s přípravou pěších koridorů a zajišťuje se přechodné dopravní značení.  Pro lepší informací chodců budou osazeny informační tabule a orientační schémata se šipkami a vyznačení důležitých cílů.

Během rekonstrukce proběhnou práce spojené s vybudováním tramvajové křižovatky, dojde k provedení přeložek inženýrských sítí a budou vybudovány místní silniční komunikace, plochy pro  pěší , parkoviště u pošty, přístřešky a vybavení zastávek.

Olomouc - přednádražní prostor Olomouc - přednádražní prostor

Zdroj  Stavoprojekt Olomouc a.s. 

Na naše otázky týkající se stavby odpovídá RNDr. Luděk Šťastný ředitel společnosti Stavoprojekt Olomouc a.s

Jaké úpravy považujete v právě zahájené rekonstrukci za zajímavé, novátorské řešení a co považujete za výraznou změnu oproti předchozímu dopravnímu řešení  ?

Pokud se Vaše otázka týká poslední budované etapy, lze konstatovat, že její realizací dochází k dokončení celé úpravy. Bude odstraněno přechodné řešení napojení tramvajové trati z roku 1996 a napojení severní části prostoru pro MHD z roku 2002. Rovněž bude upraveno trasování IAD, odstraní se závleky, která vozidla IAD musela dosud při průjezdu absolvovat.Dochází k definitivnímu oddělení provozu MHD a IAD a vzniku dopravního terminálu, kterým prochází denně cca 35 tis. návštěvníků. Vzniká kompaktní prostor pro přestup cestujících mezi dálkovou vlakovou dopravou, dopravou regionální i městskou. Cestující má k dispozici podzemní parkoviště zapojené do systému park+ ride (parkovací lístek slouží i jako jízdenka na MHD). Ve spolupráci s drážní složkou byl vybudován nový bezbariérový příchod na nástupiště, který byl následně prodloužen za nádraží. Budování tohoto prostoru, bylo jedním z impulsů pro realizaci systému preference MHD v Olomouci. Po dokončení úprav prostoru bude MHD podle potřeby upřednostněna – v dopravní špičce dochází v průměru každých 20 sekund k pohybu vozidla MHD. Cestující získají přehledné informace o odjezdech vozidel, pro vyčkávání mají k dispozici odpočivný chráněný ozeleněný prostor. Pokud porovnáme nový stav  se situací před zahájením úprav, je zřejmé, že nové řešení cca 65 000 metrů čtverečních rozsáhlé plochy vytváří novou vstupní bránu do města, pro cestující vytváří komfortnější a především  bezpečnější prostředí. Již v počátku byly použity bezpečnostní prvky, které se staly doporučovaným standardem v následujícím desetiletí. Celý prostor je od počátku řešen jako bezbariérový.  Vzniklo i potřebné technické zázemí pro odbavování značného počtu cestujících. Rovněž dopravní řešení celého prostoru reaguje na rostoucí význam propojení prostoru s centrem (tř. Kosmonautů). Původní řešení by za současného provozu již kolabovalo.V jednotlivých etapách byla upravena střední (1.a 2. etapa) a jižní část (3. etapa) přednádražního prostoru. 1 a  2. etapa byla dokončena v roce 2002 a mimo část terminálu zahrnovala podzemní parkoviště s podchodem a prostor před sídlem Olomouckého kraje s neotřelou celoročně fungující vodní a hudební fontánou. Tato část byla oceněna jako Stavba Olomouckého kraje v roce 2002. Třetí etapa zahrnovala okružní křižovatku jako zpomalující prvek při vjezdu  prostoru. Současně byl tímto řešením oddělen dopravní terminál od provozu IAD. Byla vybudována dvoukolejná tramvajová smyčka a potřebné technické zázemí pro provozování MHD. Do středu okružní křižovatky byla umístěna tzv. světelná fontána. Stavba byla oceněna v Cenou ABF v rámci soutěže Dopravní stavba roku 2006. V rámci realizace je použita řada neotřelých přístupů, které m.j. umožnily realizovat úpravy za přijatelných finančních nákladů. 

Jak bude řešena cyklistická doprava ?

Hlavní cyklistické trasy přednádraží prostor míjejí. Do přednádraží je vyvedena koncová větev cyklostezky od tř. Kosmonautů, která je zakončena úschovnou jízdních kol v prostorách hlavního nádraží, vybudovanou již v rámci 1.a 2. etapy. Po dobudování podchodu bylo doplněno technické řešení pro vedení jízdních kol po schodištích. Ve čtvrté etapě bude do přednádraží zaústěna  ze severu koncová větev na Jeremenkově ulici u objektu pošty. 

Tramvajová tělesa budou zatravněna nebo barevně odlišena?

Již ve třetí etapě byla část tramvajového kolejiště uloženo do výsadby z tučnolistých rostlin (netřesků). Ve čtvrté etapě bude ozeleněn úsek mezi světelnými křižovatkami, obdobně naváže tramvajový pás na řešení na tř. Kosmonautů. V terminálu je kolejiště odlišeno dlažbou z drobné žulové kostky.

Dojde k zastřešení určitých částí v prostoru?

Již v první a  druhé etapě bylo vybudováno zastřešení nad vstupy do  nového podchodu a byla zastřešena tramvajová nástupní hrana směr centrum. Ve čtvrté etapě bude vybudováno obdobné zastřešení u všech nástupních hran v terminálu.  

 

Během rekonstrukce přednádražního prostoru bude docházet k operativním změnám obsluhy zastávek Hlavní nádraží a Kosmonautů. Dojde také k výluce tramvajového provozu v termínu od 8.7 – 20.9.2009!

Výrazně bude v době stavebních prací omezena automobilová doprava do uvedeného prostoru!

Základní informace o stavbě:

Investorem je statutární město Olomouc

Generální zhotovitel je Skanska DS.a.s.

Generální projektant je Stavoprojekt Olomouc,a.s.

Celkové náklady 26 mil. Kč a z toho dotace EU ve výši 100 mil. Kč

 

Související článek o úpravách přednádražního prostoru v Olomouci z 1/2006.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,43483 s | počet dotazů: 205 | paměť: 25662 KB. | 20.11.2024 - 20:47:48