Rekonstrukce křižovatky u Předboje zvýšila bezpečnost
U obce Předboj byla dokončena rekonstrukce křižovatky na silnici I/9, která zvýšila plynulost a bezpečnost...
Internetový zpravodaj Komunikace a doprava
Novinky a články týkající se dopravy ČR
Přes pět let od tragické srážky vlaků u Perninku se stále diskutuje o bezpečnosti na železnici. Přestože byla přijata opatření, skutečné změny a efektivita modernizace zůstávají otázkou. Přečtěte si, jaké jsou aktuální výzvy a reálný stav zabezpečení tratí.
V pondělí 7. července uplyne přesně pět let od katastrofy u Perninku, při níž se střetly dva osobní vlaky. Následky této události byly tragické: zahynuli dva lidé, 22 osob utrpělo zranění a škoda přesáhla 25 milionů korun. Tato událost přiměla odborníky i politiky k zamyšlení nad úrovní bezpečnosti na české železnici a zvýšením opatření k prevenci podobných nehod.
Po nehodě vydala Drážní inspekce bezpečnostní doporučení zaměřená na zlepšení zabezpečení na tratích s jednodušším řízením dopravy. Přesto však odborníci a spolky upozorňují na nedostatečnost realizace těchto návrhů. Příkladem je například případ z Třemošnice či Bohumína, kde inspekce doporučuje zavedení modernějšího systému ETCS, avšak v praxi jsou opatření často ignorována nebo zaváděna pouze částečně.
Podle Josefa Hendrycha, předsedy Spolku pro efektivní železnici, je současná situace na železnici neuspokojivá. Správa železnic například označuje systém ETCS L1, který je zaváděn, za nedostatečný, neboť pokrývá pouze málo zabezpečených úseků a na mnoha tratích je stále používáno telefonické dorozumívání nebo řízení dle předpisu D3. Tyto metody představují značná bezpečnostní rizika, zejména na regionálních tratích, kde hrozí nejvíce nehody.
Existují levnější a efektivnější možnosti, jak zvýšit bezpečnost na regionálních tratích. Jedním z nich je systém radiobloku, který od roku 2014 úspěšně funguje na trati Volary–Číčenice. Tento systém dokáže zabránit neautorizovanému pohybu vlaků a jeho rozšíření by mohlo výrazně snížit riziko nehod za zlomek nákladů na zavádění ETCS. Přesto je jeho rozvoj zastaven kvůli nekompatibilitě s modernějšími systémy.
Podle odborníků je potřeba zaměřit se na skutečné zvýšení bezpečnosti a efektivitu investic. Spolek pro efektivní železnici proto vyzývá ministerstvo dopravy a Správu železnic, aby přehodnotily své priority a podporovaly nejen drahé modernizace, ale i dostupná, efektivní řešení. Bezpečnost regionálních tratí je klíčová, neboť právě zde hrozí nejvyšší riziko nehod, a jejich zlepšení je dlouhodobě odkládáno či ignorováno.
Po pětiletí od tragédie u Perninku je zřejmé, že reálné změny v zabezpečení železnice nejsou dostatečné. Moderní technologie, jako je ETCS, pokrývají pouze část tratí, zatímco na většině regionálních úseků je stále používáno zastaralé a rizikové zabezpečení. Efektivní, levnější a dostupná řešení by měla být prioritou, aby se předešlo dalším tragédiím a zvýšila se bezpečnost všech cestujících a zaměstnanců na železnici.
Zdrojem této zprávy byla Tisková zpráva z Protext ČTK. Původní obsah zprávy.