Pendolino Českých drah absolvovalo v Německu úspěšně zkoušky při rychlosti až 220 km/hod
Vysokorychlostní vlak s naklápěcí skříní pendolino Českých drah absolvoval v minulých dnech sérii zkušebních jízd na tratích ve Spolkové republice Německo. Ty byly v rámci schvalovacího procesu připravovány od loňského roku a jejich primárním cílem bylo ověřit tzv. elektromagnetickou kompatibilitu, funkčnost sběračů, účinnost brzd při vyšších rychlostech a celkové jízdní vlastnosti a bezpečnost. Testovací jízdy se přitom odehrávaly při rychlostech až 220 km/hod a podle předběžných zjištění dopadly úspěšně. Jednotka pendolino s číslem 680.001 odjela ke zkušebním jízdám do Spolkové republiky Německo ve středu 20. července 2005. V areálu DB Systemtechnik v Mnichově proběhly nejprve některé stacionární zkoušky a následně také příprava jednotky na zkušební jízdy. V rámci nich se na trati München Nord – Maisach za přítomnosti zástupců Výzkumného ústavu železničního a. s., Českých drah a. s., DB Systemtechnik a výrobce – společnosti Alstom – jednotka pendolino podrobila zkouškám elektromagnetické kompatibility.
Následovaly pak brzdové zkoušky při maximální rychlosti 220 km/h a měření na trakčním vedení, s cílem ověřit „spolupráci“ trolejového drátu se sběračem. Tyto zkušební jízdy probíhaly na trati Hamburg – Berlín; konkrétně mezi stanicemi Wittenberge a Ludwigslust.
Od pondělí 15. srpna 2005 pak probíhaly zkoušky jízdních vlastností a jízdní bezpečnosti do maximální rychlosti 220 km/h. Ty se uskutečnily nejprve na trati Augsburg – Donauwörth; následující týden pak na trati Bamberg – Lichtenfels (v okolí Norinberka) – v tomto případě do maximální rychlosti 160 km/h.
Ukončení zkušebních jízd je plánováno na dnešek – pondělí 29. srpna 2005, kdy by se jednotka pendolino měla vrátit přes hraniční přechod Furth im Wald / Česká Kubice zpět do České republiky k pokračování dalších zkoušek.
V České republice pokračují zkoušky dalších souprav. Například jednotka 680.003 jezdí ve zkušebním provozu na rychlících mezi Prahou a Děčínem, kde přepravila od prosince 2005 přes 200 000 cestujících a najela jen na této trase přibližně 60 000 kilometrů, což je 1,5 násobek délky zemského rovníku. Na soupravě 680.004 pak provedl výrobce, společnost Alstom, ve spolupráci s českou společností AŽD Praha úpravy s cílem splnit české normy elektromagnetické kompatibility. Podle dosavadního průběhu zkoušek na zkušebním okruhu u Velimi jsou úpravy účinné a vlak tak zřejmě splní příslušné normy, což umožní jeho schválení pro pravidelný provoz.
Schvalovací proces provozu vlaků pendolino míří do finále. České dráhy se připravují na provoz v relaci Ostrava – Praha za cca 3 h. 20 minut
Jako zcela nový produkt osobní dopravy hodlají České dráhy, a.s., nabídnout rychlovlak pendolino na zákaznicky nejatraktivnější železniční trase v České republice Ostrava – Praha. Nejrychlejší spoje by přitom tuto trasu měly zdolávat za přibližně 3 hodiny 20 minut – což v porovnání se současnou nabídkou i dalšími druhy dopravních prostředků (automobil, autobus, letadlo) představuje absolutně nejrychlejší variantu spojení těchto dvou měst. Několik párů rychlovlaků pendolino denně by tak počínaje novým jízdním řádem (za předpokladu úspěšného schválení jejich provoz Drážním úřadem) mělo otevřít zcela novou kapitolu cestování mezi hlavním městem České republiky a moravskoslezskou metropolí. Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a.s., k tomu dodává: Jak výsledky zkoušek tak i testování zařízení na zajištění elektromagnetické kompatibility spějí dle dosavadních informací úspěšně do finále. Jsem proto přesvědčen, že by představení zcela nové dimenze cestování mezi Ostravou a Prahou neměla stát v cestě již žádná zásadní překážka.
Kromě trati do Ostravy plánují České dráhy od roku 2006 nasadit rychlovlaky pendolino také na některé spoje do SRN, Rakouska a na Slovensko.