Město Hradec Králové má nový protihlukový tunel
Protihlukové zdi kolem nově budovaných silnic už nikoho nepřekvapí. Stavby protihlukových tunelů však v našich městech jen tak nevidíme. V Hradci Králové je již skleněný protihlukový tunel v délce 180 metrů v provozu. FOTO v článku.Tunel je vybudovaný na části komunikace I/31 mezi křižovatkou Buzulucká/ Okružní až po nadjezd nad Pospíšilovou ulicí a měl by vyřešit nadměrnou hlukovou zátěž obyvatel bytové zástavby v těsné blízkosti. Rozměry a tvar konstrukce vychází z požadavků zadání, zejména z rozměrů průjezdných profilů. Půdorysné a výškové nestejnoměrné zakřivení nadjezdu spolu s rozšiřující se vozovkou vedly k vytvoření komplikovaného tvaru v podobě žebrové konstrukce zavěšené na systému táhel. Hlavním nosným prvkem ocelové konstrukce je páteřní nosník, který je podepřen osmi hlavními příčnými vazbami ve vzdálenosti cca 23 m. Sedm mezilehlých vazeb v každém ze sedmi polí spolu s vaznicemi a paždíky tvoří osnovu pro uložení skleněných desek.
Ocelová konstrukce byla navržena jako plně předpjatá. Samotné předpínání probíhalo ve třech etapách a v pevně stanovených termínech, kdy byla zaručena kompletní výluka provozu. Předpínání byla přesně připraveno a jednotlivé kroky předem teoreticky propočítány na modelech. Výrobní výkresy byly vytvořeny v programu XSteel. Převážná většina montážních prací probíhala, mimo předpíníní konstrukce, za plného provozu a vždy jen při uzavření část komunikace.
Informace o osvětlení protihlukového tunelu naleznete v materiálu firmy Indal C&EE s.r.o.
Investor : ŘSD
Projekt : atelier Patrika Kotase
cena včetně úprav okolí stavby cca 200 milionů KČ
Lokalizace protihlukového tunelu na mapě.
Více o předpjaté ocelové konstrukci tunelu v článku autorů Ing. Vladimíra Janaty a Jiřího Lahodného