Druhá etapa opravy Volyňské ulice ve Strakonicích začíná
Oprava Volyňské ulice ve Strakonicích se posouvá do druhé fáze, rozšiřuje se o navazující úsek...
Internetový zpravodaj Komunikace a doprava
Novinky a články týkající se dopravy ČR
Sedm historických vozidel vyrazilo na přes půl planety dlouhou cestu na Expo 2025 v japonské Ósace. Expedice, navazující na legendární Sakura 1970, zdolává tisíce kilometrů přes Evropu a Asii, a přitom čelí technickým i administrativním výzvám.
Sedm historických automobilů odstartovalo na dlouhou cestu z Prahy s cílem dorazit na výstavu Expo 2025 v Ósace. Cílem je nejen představit české veterány v zahraničí, ale také navázat na legendární expedici Sakura 1970, která se tehdy vydala pěšky a stopem na první Expo v Ósace. Expedice Robot má zdolat 16 tisíc kilometrů přes Evropu a Asii, a to bezmála měsíc trvající výprava je symbolem české technické i kulturní reprezentace.
Do Japonska míří sedm historických vozidel, včetně legendární Tatry 603 z roku 1959, dvou Škod Octavia, Škody 100, Škody 120, Toyoty Celica ST z roku 1977 a Fordu Mustang z roku 1966. Posádky tvoří nadšení mechanici a řidiči, kteří chtějí ukázat, že i staré vozy si zaslouží respekt. Expedice tak symbolicky reprezentuje české průmyslové dědictví a odhodlání přispět na mezinárodní scéně.
Odstartovala 2. října z Prahy a za deset dní již projela osm zemí, přeplavila Kaspické moře a vstoupila do Kazachstánu. Během cesty se však potýkala s technickými problémy, především u Tatry 603, která se zadřelo ložisko dynama. Oprava v Istanbulu zabránila většímu zdržení, a posádky tak pokračovaly v cestě s odhodláním.
Výprava narazila na složité hraniční kontroly, především mimo EU. Vstup do Ázerbájdžánu byl díky uzavřeným hranicím složitý, vyžádal si speciální povolení a několikahodinové zdržení. Podobně komplikace způsobily uzavřené hranice v Uzbekistánu, což vedlo k změně plánů a delší trase přes Kazachstán. Administrativní překážky tak zpomalují pokrok expedice, která musí pečlivě plánovat každý krok.
Po projití Kazachstánu čeká na auta dlouhá cesta přes Čínu, poté převoz trajektem do Jižní Koreje a následný přesun do Japonska. Poslední etapa trvá zhruba 11 dní a zahrnuje náročné přejezdy a trajektové transfery. Na místě v Ósace budou historická vozidla vystavena v rámci českého pavilonu a symbolicky představí bohatou historii českého automobilového průmyslu.
Expedice má nejen propagovat Českou republiku na mezinárodní scéně, ale také zdůraznit přátelství mezi národy a spolupráci. Organizátoři oceňují podporu desítek lidí napříč Evropou a Asií, bez jejichž pomoci by dobrodružství nebylo možné realizovat. Generální komisař české účasti na Expo 2025, Ondřej Soška, zdůrazňuje, že Česko má světu co nabídnout od technologií po kulturu a je na co být hrdí.
Po překonání Číny a Koreje čeká na posádky poslední etapa do Ósaky, kde se 24. července uskuteční slavnostní představení během Českého národního dne. Čtenáři a fanoušci mohou výpravu sledovat online prostřednictvím webu a sociálních sítí, kde je díky moderním technologiím sdílena aktuální poloha vozidel v reálném čase.
Dobrodružství historických vozidel do Ósaky je nejen ukázkou technické zručnosti a odhodlání, ale také symbolem mezinárodního přátelství a kulturní výměny. Expedice Robot ukazuje, že i staré vozy mají své místo na světové scéně a mohou posloužit jako most mezi minulostí a budoucností. Pro český průmysl i kulturu je to příležitost, jak se zviditelnit na globální úrovni a inspirovat další generace.
Zdrojem této zprávy byla Tisková zpráva z Protext ČTK. Původní obsah zprávy.