Foton představuje globální strategii s cílem stát se špičkou v užitkových vozidlech
0 0 hlasy Hodnocení článku Foton Motor na konferenci v Pekingu oznámila ambiciózní plány na expanzi...
Internetový zpravodaj Komunikace a doprava
Novinky a články týkající se dopravy ČR
V roce 2024 EU snížila instalaci průmyslových robotů v automobilovém sektoru o 5 %, přičemž většina zemí zaznamenala výrazné poklesy. Přesto některé země, jako Maďarsko, zaznamenaly dramatický nárůst díky velkým projektům. Výhled je však nejistý.
V roce 2024 evropský automobilový průmysl instaloval celkem 30 650 průmyslových robotů, což představuje pokles o 5 % oproti předchozímu roku. Tento trend je patrný u většiny členů EU, přičemž šest z deseti největších výrobců vozidel zaznamenalo dvouciferné poklesy. Přestože automobily patří mezi hlavní zákazníky robotiky, investice v sektoru klesly kvůli ekonomickým nejistotám a snížené poptávce, zejména po elektromobilech.
Největším výrobcem aut v EU je Německo, které v roce 2024 vyrobilo přes 4 miliony vozů. Tento sektor tradičně představoval více než 40 % instalací robotů v Německu, avšak od roku 2021 tento podíl klesá. V roce 2024 instalovalo Německo pouze 6 932 robotů, což je o 25 % méně než v předchozím roce. To odráží celkový trend úspor a omezení investic do robotické technologie v automobilovém průmyslu.
Mezi nejvýznamnější země EU patří Španělsko, které jako druhý největší výrobce instalovalo 2 279 robotů, což je mírný pokles o 1 %. Česko na třetím místě zaznamenalo výraznější pokles o 28 %, s 1 116 instalacemi. Francie, čtvrtá země, zaznamenala 41% pokles na 1 018 robotů. Slovensko s 398 roboty zaznamenalo dramatický pokles o 75 %. Naopak Maďarsko je výjimečné, protože s 3 573 instalacemi zaznamenalo nárůst o 305 %, což je důsledek velkých investičních projektů v automobilovém sektoru. Polsko a Portugalsko vykázaly stabilní nebo mírně rostoucí čísla, přičemž poslední jmenované zaznamenalo 4% nárůst.
Očekávání pro rok 2025 jsou pesimistická, protože poptávka po robotice v automobilovém průmyslu je nižší než očekávaná. To je způsobeno především nižší poptávkou po elektromobilech a nejistotou na politické scéně. Přesto naději přináší dohoda o obchodu a tarifech mezi EU a USA, která by mohla podpořit oživení. Výhled na roky 2026 je nejistý, avšak experti věří, že instalace se znovu zvýší v letech 2027 a 2028, čímž by se mohl obnovit růst v sektoru robotiky.
Celkově lze říct, že evropský automobilový průmysl čelí složitému období, avšak s určitými nadějemi na budoucí oživení, které by mohlo nastat díky politickým dohodám a zlepšení ekonomických podmínek.
Zdroj: EU průmysl automobilů snížil instalaci robotů o 5 % v 2024