Žďákovský most je z důvodů rekonstrukce uzavřený!
V pondělí 8. června byla zahájena plánovaná oprava Žďákovského mostu na silnici I/19 v Jihočeském kraji. Jedná se o celkovou opravu mostu, kdy dojde ke kompletnímu odstranění nevyhovující konstrukce mostního svršku včetně části spřažené betonové desky, která bude nahrazena novou konstrukcí. Dále se osadí nová ocelová římsa se zábradlím, vymění se a upraví odvodnění mostu, na ocelové konstrukci se provede nová protikorozní ochrana, dojde k výměně stávajících dilatačních závěrů a spodní stavba bude kompletně opravena a sanována. Vítězem výběrového řízení je firma COLAS CZ a.s., která provede opravu za 158 918 540,- Kč bez DPH za 28 měsíců.
V prvním roce budou probíhat práce především na mostním svršku za úplné uzavírky mostu, v následujících letech hlavně na opravách a sanacích spodní stavby včetně provádění nové protikorozní ochrany ocelové konstrukce. V této fázi předpokládáme pouze částečné uzavírky dle potřeb zhotovitele a postupu prací na mostě. V letošním roce tedy dojde k úplné uzavírce mostu, v následujících letech půjde pouze o časově omezené částečné uzavírky. Objízdné trasy budou vedeny po silnicích prvních tříd I/4, I/20 a I/29.
Podepsání smlouvy se zhotovitelem prodlužoval soudní spor mezi jedním z uchazečů (Sdružení firem Imos Brno, SDS Exmost a Hentschke Bau) a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V roce 2012 rozhodla komise jmenovaná ministrem dopravy o vyloučení jednoho z účastníků výběrového řízení na zhotovitele. Ten proti rozhodnutí podal podnět k přezkoumání postupu k ÚOHS, který jej v roce 2013 zamítl. Následně firma podala rozklad proti tomuto zamítnutí, které předseda ÚOHS potvrdil a podaný rozklad zamítl. Jako další krok firma podala žalobu proti tomuto rozhodnutí předsedy ÚOHS u Krajského soudu v Brně a následně kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten svým rozhodnutí ze dne 19. 2. 2015 s konečnou platností kasační stížnost zamítl.
Základní údaje o mostu: Délka mostu činí 542,91 m. Hlavní oblouk o rozpětí 379,60 m mezi pilíři (330 m mezi klouby) podpírá konstrukci, po níž vede dvouproudá silnice ve výšce 50 m nad hladinou jezera a 100 m nad dnem řeky Vltavy. Hmotnost oblouku je 3 100 t, hmotnost veškeré použité oceli pak 4 116 tun.
Zdroj: ŘSD